Home Innovatie & Strategie De succesvolle strijd tegen de oprukkende digitalisering

De succesvolle strijd tegen de oprukkende digitalisering

333

Bij het bericht dat de papieren Telefoongids ophoudt te bestaan, denk je eerst: ‘Bestaat die dan nog?!’. Vervolgens komen er beelden in je op – als je tenminste van een bepaalde leeftijd bent – van het bladeren door die gids. Je eigen naam vinden, dat was toch het ultieme bewijs van je bestaan. Je vrienden en familie stonden er ook in. En ja, zelfs het meisje van twee straten verder. Die zou je zo kunnen bellen…

Dit is het laatste jaar van de papieren Telefoongids. Jaarlijks werden er nog steeds miljoenen gidsen gedrukt en verspreid. Tot 2015 was het een wettelijke verplichting uit de Telecomwet. Maar kennelijk waren er in de afgelopen drie jaar nog voldoende redenen om het ding te blijven drukken. Volgens uitgever DTG vindt in ieder geval nog 2 procent van de Nederlanders de papieren gids onmisbaar. Dat komt ongeveer overeen met het percentage Nederlanders dat geen toegang tot internet heeft. En voor alle verenigingen in het land die voor inkomsten mede afhankelijk zijn van de oud papier opbrengst is de telefoongids natuurlijk ook nog steeds van waarde.

De doorbladerbare stoeptegel

De eerste telefoongidsen verschenen in 1881. De gids bestaat 138 jaar en kun je toch wel beschouwen als een van de instituten van Nederland. Tegen alle ontwikkelingen in bleef de gids in vrijwel ongewijzigde vorm bestaan. Sinds 1994 is internet breed toegankelijk en beschikbaar voor de meeste Nederlanders en inmiddels gebruikt ruim 97 procent het internet dagelijks. Maar ook dat bleek tot voor kort nog geen aanleiding te zijn om te stoppen met het verspreiden van de doorbladerbare stoeptegel. Als een klein Gallisch dorpje bleef De Telefoongids weerstand bieden tegen de overheersing van een grootmacht. Tot dit jaar dus. Zelfs het 138 jaar oude instituut Telefoongids gaat nu voor digitalisering.

Gaat er al een belletje rinkelen?

Is er dan niets meer heilig? Gelukkig hebben we de zorgsector nog. Bij sommige zorgorganisaties wordt nog succesvol strijd gevoerd tegen de oprukkende digitalisering. Nog steeds werkt zo’n 20 procent van alle zorgverleners het zorgdossier voornamelijk op papier bij. In veel gevallen wordt het zorgdossier eerst op papier uitgewerkt en vervolgens digitaal ingevoerd. Dat kost zorgverleners gemiddeld een dagdeel per week, tot hun grote ergernis. Een grote meerderheid van de medewerkers ziet het aan de bron digitaal kunnen registreren als de oplossing.

Het bewijs van je eindigheid

Als zelfs een archaïsch instituut als De Telefoongids kiest voor digitalisering, dan zou dat toch wel een belletje moeten doen rinkelen bij de zorgbestuurders die zo krampachtig vasthouden aan papier. Het is niet meer van deze tijd en patiënten en zorgmedewerkers schreeuwen om meer digitale efficiëntie. Digitaal leidt namelijk tot meer effectiviteit en transparantie van de zorg en tot meer tijd voor persoonlijke zorg. Waar je vroeger aan de hand van de Telefoongids je bestaan kon bewijzen, is het papier nu juist een teken van eindigheid.

Marcel Lucker, Winvision

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in