Home Ondernemen & Business Oracle rules

Oracle rules

86
dainamics

‘Wat een hoop mannen op deze vlucht,’ sprak de KLM-stewardess met verbazing bij vertrek uit Amsterdam. ‘Is er een conferentie of zo?’ Zo was het. Vele vluchten vol nerds en partners, klanten en programmeurs, resellers en journalisten werden richting San Francisco gevlogen voor de 35ste editie van Oracle Open World.

Oracle rules de city, want 50.000 deelnemers lossen niet organisch op in het normale stadsbeeld en zijn overal zichtbaar. Maar: het zijn rustige gasten, vooral bezig met iPhones, iPads en notebooks. Je kunt beter 50.000 van deze wat in zichzelf gekeerde figuren hebben dan halve trein FC Utrecht supporters, lijkt me.

Dat vinden de verschillende hotels ook, want tot in de verre omtrek zijn alle kamers ook dit jaar verhuurd, tegen prijzen die noch in verhouding staan tot de kwaliteit, noch met de prijs die de 51 overige weken van het jaar op de prijslijst staat.

En dan toch nog, zoals in het geval van het Hilton, 16 euro per dag durven vragen voor het gebruik van WiFi op de kamer, een voorziening die iedere deelnemer nu eenmaal nodig heeft (al was het maar omdat het draadloze netwerk dat Oracle in de congresruimte zelf aanbiedt weliswaar gratis, maar totaal overbelast en dus onbruikbaar is.)

De verwachtingen waren natuurlijk hoog gespannen voor de eerste van twee toespraken die het orakel van Oracle, Larry Ellison, zou houden. Honderden mensen hielden zich al uren voor het begin van de keynote op voor de deuren van de grote hal, die uiteindelijk gevuld zou zijn met 10.000 toehoorders.

Een reeks aan nieuwe producten en ‘oplossingen’ zal de komende dagen het daglicht zien, uiteenlopend van de nieuwe database 12 C (met de ‘C’ van cloud) tot producten die het ondernemingen mogelijk moet maken real time social media te monitoren en erop te reageren.

Hier gaf de club zelf overigens bepaald het slechte voorbeeld. In de lange minuten voor aanvang van de keynote vulde een twitterfontein de enorme schermen achter het podium. Alle tweets waren minsten 30 minuten ervoor geplaatst, oplopend tot 60 minuten, alles was duidelijk gemonitord, vrijwel elke posting was in het Engels en werd meerdere keren op de schermen getoond, zodat het heel wat leek.

De tweet van onze eigen Ron Tolido kwam zodoende een keer of 10 langs, dat dan weer wel.

Als dat deze manier van monitoren en reageren de uit te rollen social media strategie van Oracle wordt, heeft de multinational op dit gebied nog wel wat in te leren…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here