Home Algemeen Orchestration, wat is dat nu eigenlijk?

Orchestration, wat is dat nu eigenlijk?

245

Als consultant bij Telindus ben ik veel in gesprek met klanten. Sommige van deze klanten hebben al een 100% gevirtualiseerde omgeving, maar werken nog op een vrij traditionele manier. Dit verbaast mij altijd weer.

Een gebruiker op een afdeling heeft bijvoorbeeld een nieuw virtueel systeem nodig en opent keurig een support-ticket bij de IT-afdeling. Zodra deze aanvraag is goedgekeurd, komt het hele proces in werking en gaat de IT-afdeling aan de slag. Storage- en netwerkresources worden geregeld en een nieuw virtueel systeem, inclusief het gevraagde operating systeem, wordt geregeld. Afhankelijk van de beschikbare menselijke resources kan dit proces vrij lang duren. Wat het resultaat hiervan is? Gebruikers gaan wel even ‘buiten de deur’ kijken als die mogelijkheid er is. Onlangs hadden we een klant op bezoek die regelmatig een rekening krijgt gepresenteerd van een public cloud provider, omdat projecten door medewerkers even snel extern gedraaid worden met soms onvoorziene kosten.

Processen automatiseren
Orchestration stelt je in staat om dit proces te versnellen, maar hoe kom je daar? De eerste stap naar orchestration is automation. Veel van de taken zoals hierboven beschreven, zijn repeterende taken die ook vrij vaak statisch zijn. Denk bijvoorbeeld aan het uitrollen van een virtueel systeem; dit proces kan vrij eenvoudig geautomatiseerd worden en dat zou ook moeten. De tools hiervoor zijn al jaren beschikbaar, maar worden weinig gebruikt. VMware noemt hun automation tool VCO ook niet voor niets hun best bewaarde geheim. Dit zit al jaren in vSphere, maar wordt (te) weinig gebruikt. Meer en meer leveranciers stellen tools, scripts of API’s beschikbaar waarmee handelingen geautomatiseerd uitgevoerd kunnen worden.

Dirigent van het IT-orkest
Als we die onafhankelijk repeterende taken eenmaal hebben geautomatiseerd, kunnen we ze samenvoegen tot een workflow of blueprint. Waar in de eerste alinea de taken nog met de hand werden uitgevoerd, kan dit nu op een geautomatiseerde manier plaatsvinden. Als we de gebruiker dan ook een webportal geven waarop hij zijn resources kan aanvragen, monitoren en ook weer afbreken, spreken we van orchestration. Zie het als de dirigent die een orkest van geautomatiseerde handelingen orkestreert. Een mooi voorbeeld hiervan is de proof-of-concept die we afgelopen jaar voor een bank hebben uitgevoerd. Medewerkers hebben toegang gekregen tot een servicecatalogus waar worfklows aan gekoppeld zijn. Zodra een medewerker een bepaalde service aanvraagt en die wordt goedgekeurd, wordt alles automatisch uitgerold. Dit is zo ver doorgevoerd dat deze virtuele ‘assets’ ook worden genoteerd in een externe asset-database van ServiceNow. In die database staat dus niet alleen welke laptop of mobiele telefoon deze gebruiker heeft, maar tevens de virtuele systemen, applicaties of netwerkresources die hij verbruikt. De gehele omgeving wordt dus op een georkestreerde manier opgebouwd, maar ook weer afgebroken.

De IT-beheerder blijft
Maar betekent dit nu het einde van de IT-beheerder? Alles gaat toch automatisch nu? Zeker niet. Er zullen altijd specials blijven. Workflows moeten worden aangepast en de omgeving moet beheerd worden. En wat als de workflow het eens niet doet, wie gaat de gebruiker dan helpen? Er zijn nog steeds mensen nodig die in staat zijn om onder de IT-motorkap te kijken.

In een volgende blog ga ik eens een aantal van de orchestration-tools bekijken en laat ik zien hoe makkelijk het nu is om zo’n worklow te maken.

Wat zijn jullie verwachtingen met betrekking tot orchestration? Staat het al op de planning of zijn er zelfs al projecten gerealiseerd? Ik ben benieuwd naar de verwachtingen en ervaringen!

Orchestration-specialist John Grinwis is Consultant bij Telindus en heeft veel ervaring met de diverse aspecten van het IT-landschap. Zo heeft hij bij een van de grotere internet providers gewerkt met Juniper- en Cisco-netwerkapparatuur en heeft hij zich bij een internationale system integrator bezig gehouden met virtualisatie, diverse storage- en backup-producten en servers van verschillende vendoren. John is onderdeel geweest van het team dat de Cisco Cloud Builder status voor Telindus heeft bereikt en op dit moment ligt zijn focus bij de verschillende SDx-oplossingen. In de SDx-omgevingen komen de diverse werelden van storage, compute en networking bij elkaar op een software defined manier, precies die werelden waarin John ervaring heeft opgedaan. In zijn vrije tijd zit John op zijn racefiets of op de tribune van zijn favoriete voetbalclub.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in