Met veel aandacht voor Lean, Strategische herpositionering, architectuur etcetera is er de laatste tijd ook weer meer aandacht voor outsourcing vraagstukken gekomen. Voor veel organisaties is IT niet een core activity, en daarom lijkt de beslissing eenvoudig: laat dat maar aan een andere partij over!
De grondgedachte is goed, maar toch zitten er meer haken en ogen aan zo’n stap. Het begint natuurlijk met de afhankelijkheid die je creëert. Veel organisaties kunnen niet meer zonder IT, dus als een ander die voor je beheert kan je er maar beter voor zorgen dat die afhankelijkheid zich niet tegen je keert! Helaas zie ik dat nog vaak fout gaan, wat leidt tot situaties waarbij de leverancier grotendeels in control is over IT-ontwikkeling en beheer.
Ik kan er niet over uit dat dit nog steeds gebeurt. Al jaren wordt gewaarschuwd voor dit soort uitwassen. Kijk bijvoorbeeld maar eens in het uitstekende boek Enterprise Architecture as Strategy van Jeanne Ross. In de laatste hoofdstukken worden uitstekende adviezen gegeven om met outsourcing om te gaan. Soms klinkt het als een open deur (begin klein, begin met niet strategische processen, ga een alliantie aan zodat er win/win ontstaat) maar toch worden die open deuren vaak niet ingetrapt.
Kun je niet omgaan met outsourcing: laat het!
Wat mij betreft moeten we de zaken dus omdraaien: als je niet goed bent in het omgaan met outsourcing, dan moet je het niet doen! Op termijn is het lonender om zelf IT te doen dan terecht te komen in een slecht lopende outsource-setting met alle gevolgen van dien. Denk maar eens aan het voorkomen van frustratie, de tijd die je niet hoeft te stoppen in ingewikkelde contractonderhandelingen, etcetera.
Maar wat dan? Zelf doen is lang niet altijd een optie. IT: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker! Tot slot: heb je zelf goede ideeen en best practices op dit gebied (of misschien juist het tegenovergestelde – verhalen van hoe het niet moet), laat dan een comment achter!
Bas van Gils, blog.bizzdesign.com
Ik ben het eens met de stelling. Edoch, je moet je wel afvragen waarom outsourcing zijn doel mist. Of je namelijk de IT zelf blijft doen of uitbesteed, in beide situaties is een goede regievoering over IT noodzakelijk.
Mijn adives is: breng eerst je IT regie intern op orde en zorg voor heldere demand/supply lijnen. Pas daarna kun je overwegen het zelf te blijven doen of uit te besteden.