Home Ondernemen & Business Over belastingontduiken en waardevol merk zijn

Over belastingontduiken en waardevol merk zijn

103

Hoe je een sterk ICT-merk bouwt en wat dat over jou zegt.
Het merk Apple is nu 185 miljard dollar waard. Ondanks de duikvlucht van het aandeel is de merkwaarde gestegen! Bizar. Maar wel gebaseerd op onderzoek. Lees je het BrandZ™ Top 100 Most Valuable Brands Report, dan tref je tips die niet alleen voor giganten als Toyota of RedBull werken, maar voor ieder bedrijf en dus ook voor (dat van) jou.

Toegeven, ik vind het nogal vreemd om te schrijven over iets abstracts als merken en branding. Als marketeer ben ik vooral afgericht op ‘meetbaar’ en ‘doelgericht’. Branding was luxe. Het nut van branding word je goed duidelijk als je je afvraagt waarom je nou precies die Mini Clubman wilt en niet die Fiat 500 (of omgekeerd). Of waarom je nu persé de Galaxy S4 wilt, terwijl die laatste Huawei nagenoeg dezelfde features biedt tegen lagere kosten.

Het BrandZ™ onderzoek is helder. Een goed merk:
a)     Levert ‘belang’ op. Een goed merk appelleert aan een (groter) gevoel van voorliefde en beantwoordt aan de verwachtingen.
b)     Levert de factor ‘anders dan anderen’ op. Goede merken geven exact aan wat je mag verwachten (ten opzichte van anderen). Apple letterlijk met ‘Be different’, Volvo met ‘For life’.

Kortom: Ga je zorgvuldig met je merk om, dan vinden mensen jou net even leuker, slimmer, etc. En daarom kiezen ze voor jou en niet voor je buurman. Hoe doe je hier nu je voordeel mee zonder direct een fortuin stuk te slaan op BNR of in de Telegraaf?

Vijf punten die sterke merken in ICT consequent toepassen. Ik neem als voorbeeld een clouddienstverlener, maar vul gerust je eigen ICT tak van sport in. Je klant wil dat je:

  1. Zorgt dat de clouddienst helder uitgelegd wordt. Inkoppertje, maar hoeveel websites ken je, die je na drie keer lezen nog niet begrijpt? Speelt jouw uitleg in op de basisdrijfveren: gemak, gewin of status?
  2. Zorgt dat je het vertouwen in je clouddienst waarmaakt. Iemand die een clouddienst bij je afneemt is niet heel veel anders dan je opa die vroeger bij de bakker kwam. Hij gunt je zijn vertrouwen. Da’s iets kwetsbaars en moet je bewaken. Door tijd en energie voor bestaande klanten en te zorgen dat je altijd toegankelijk bent.
  3. Zorgt dat je clouddienst meer dan geld oplevert. Zorg voor duurzaamheid, voor goed ondernemerschap, straal dit uit. Dit wekt extra vertrouwen.
  4. Zorgt dat je consistent bent. Verander niet eens per jaar je logo, website of waar je voor staat (missie, waarden) onder bijvoorbeeld druk van concurrenten.
  5. Continu verandert: verander niet wie je bent of waar je voor staat, maar verander wel je dienstverlening of product om (nog) beter tegemoet te komen aan wat jouw klant wil. Ik zeg iPod, iPhone, iPad… nog vragen?
  6. Altijd optimistisch communiceert Communiceer uit eigen kracht. Geen negatieve boodschappen of aanval op concurrentie in je uitingen. Positivisme werkt aanstekelijk. Ook voor jouw merk.

Deze punten komen uit onderzoek van tienduizend merken in dertig landen onder twee miljoen consumenten. Alle credits inzake bovenstaande komen dan ook de firma BrandZ™ toe. Benieuwd of Apple volgend jaar nog steeds de grootste is. Hun belastingperikelen staan nogal haaks op bovenstaande punten….

Bas Baars, Marketing Manager Europe bij Mitel

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in