Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Over IT-dienstverleners en de verdiencapaciteit

Over IT-dienstverleners en de verdiencapaciteit

97
Ame Research

De in financieel zwaarder weer geraakte IT-dienstverleners Capgemini en Logica hebben voor de hele dienstverlenende ICT-sector de kat de bel aangebonden. Zij willen de verdiencapaciteit van al hun medewerkers verbeteren. Dat komt neer op het neerwaarts aanpassen van salarissen aan persoonlijke omzet. Doel ervan is, te voorkomen dat nog meer mensen ontslagen worden en dat de winstgevendheid verbetert. Is dat zinvol?

Door berichtgeving in het Financieele Dagblad leek het erop dat Capgemini vooral de salarissen voor oudere werknemers tot wel 10 procent wilde reduceren, maar dat ontkent de woordvoerster categorisch. Zij zegt, dat het kalibreren van de beloningen alle werknemers betreft, niemand uitgezonderd. Ook Logica, tegenwoordig onderdeel van het Canadese concern CGI, richt zich niet op een bepaalde groep medewerkers.

Er is geen twijfel aan dat de managers van IT-dienstverlenende bedrijven iets moeten doen. Hun bedrijfsresultaten zijn sinds 2008 dramatisch verslechterd. Een aantal lijdt verlies. IT-dienstverleners hebben minimaal een operationele bedrijfswinst van zes procent van hun omzet nodig om zelf bij de les te blijven. Directeur Application Services van Capgemini, Jeroen Versteeg, zegt dat voor sommige specialisten de tarieven in de markt zijn gedaald tot 40 euro per uur. Dat is minder dan hun kosten en dat kan niet.

Ik zit toch met verschillende dilemma’s. Ten eerste: wat is verdiencapaciteit en kalibreren eigenlijk? Het zijn eufemismen voor korten op salaris om de winstgevendheid te verbeteren. Als de loonsom daalt gaat de winst omhoog. Het woord kalibreren wordt dan gebruikt om individuele beloningen zo fijn mogelijk af te stemmen op de individuele bijdrage aan de omzet. Mensen moeten liefst driemaal, maar minstens tweemaal zoveel aan de omzet bijdragen als zij kosten. Als het goed is komt die confrontatie met de werkelijkheid tweemaal per jaar voor in gesprekken met de baas over functioneren, persoonlijke ontwikkeling en prestatie en daarop wordt via de geldkraan afgerekend.

De bestuurders en managers die hierover gaan zijn ook zelf de inkoper van de grondstof arbeid die essentieel is in de dienstensector. Bij die inkoop gaan zij contracten aan. Dat zijn overeenkomsten en het kenmerk van overeenkomsten is dat zij tijdens de looptijd nagekomen moeten worden. Pacta sunt servanda. Wanneer daarvan afgeweken wordt is dat een aanslag op de betrouwbaarheid. Daarom zijn gedwongen ontslagen per definitie een vorm van mismanagement door verkeerde inkoop en dat geldt ook voor het onder druk openbreken van overeenkomsten met werknemers.

Ik onderken de noodzaak van meer winstgevendheid, maar wil ook de nadruk leggen op het eerdere mismanagement. Van professionele managers van grote bedrijven mag verwacht worden dat zij professioneel anticiperen op marktontwikkelingen, in plaats van achteraf ingrijpen. Hoewel zij weten dat de financiële sector en de publieke sector essentiële markten zijn voor ICT-dienstverlening, liepen zij getuige de winstdalingen, ontslagen en huidige salariskortingen veel te lang achter de feiten aan. De impact van de bankencrisis die overwoei naar hoge staatsschulden en de eurocrisis hebben zij onderschat. De oorzaken van de exuberante omzet- en winstgroei in de periode 2004-2007 hebben zij onvoldoende geanalyseerd. Toch waren er in die tijd volop signalen dat het mis zou gaan. Nu zitten zij met de gebakken peren omdat zij toen “van god geen zure peren wisten”.

Aanpassen van salarissen is één ding maar als ik zo rondrijd op Papendal en al die riante kantoorkolossen zie bekruipt mij ook het gevoel dat de sector te megalomaan en veel te protserig is geworden. Zich niet meer verhoudt tot de gedaalde  “verdiencapaciteit” en sterk afgenomen arbeidsproductiviteit. Dat is ook te zien in de jaarcijfers omdat de meeste van die IT-reuzen veel te veel kapitaal nodig hebben om hun jaaromzet tot stand te brengen. Er is volgens mij nog een hele “cultuuromslag” nodig om de krimpende en steeds goedkopere IT-dienstverlening aan te passen aan de eisen van de komende vijf of tien jaar.

Adriaan Meij. AME Research B.V., Specialist in financieel- en industrieel ICT onderzoek

 

 

 

 

 

 

2 REACTIES

  1. Beste Adriaan,

    Zou kalibreren ook kunnen betekenen dat werknemers een laag basis salaris krijgen plus een percentage van de door hen gerealiseerde omzet? Dit model wordt door TMC met succes toegepast en schuurt tegen het freelance zijn aan. Zolang de door jouw bedoelde dienstverleners het ‘detacheringsverdienmodel’ blijven omarmen zal er weinig veranderen. Zodra deze IT-bedrijven software gaan maken, dus meer projectverantwoordelijkheid nemen, zul je zien dat er een omslag zal komen in hun personeelsbeleid. Hun medewerkers zullen moeten meegroeien met nieuwe ontwikkelingen en daar zullen deze IT-bedrijven dan zeker voor zorgdragen.
    Ligt trouwens ook een dankbare taak voor de opdrachtgevers weggelegd. Zij zullen moeten nadenken of zij zelf software ontwikkelen (met eigen of ingehuurde specialisten) of dat zij hele projecten gaan uitbesteden.

    Gr.Wessel.

  2. Beste Wessel,
    Kalibreren is zeker ook bedoeld als sleutelen aan het variabele inkomen. Ik sprak hierover met scheidend corporate VP Henk Broeders in een interview dat dezer dagen verschijnt. Hij gaf aan dat fine tuning van het variabele deel een optie is en noemde het variabele deel bij Capgemini al relatief groot. Ik legde heb ook het TMC model voor, maar kreeg niet de indruk dat hij dat goed kende. Het is wel de richting voor specialisten. Hierover zette ik bij de beursgang in 2006 al een uitgebreid rapport op http://www.ame.nl en het is succesvol. Zie
    http://www.ame.nl/ProduktDetail.asp?id=1980 . Beloning naar resultaat is ook een stokpaard van Quint. Jeroen Versteeg zegt in het FD dat Capgemini mensen wil onderbrengen in een apart en op afstand te zetten detacheringbureau maar ik denk dat Capgemini die business niet goed kent. Zelf software maken zie ik bijvoorbeeld bij de strategie van TSS, maar niet bij de grote dienstverleners.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here