Home Innovatie & Strategie Overal schermen

Overal schermen

73

De tijden van het statische informatiebord zijn voorbij! Welke ruimte je tegenwoordig ook binnenkomt – winkel, tankstation, lobby van een bedrijf, gemeentehuis, apotheek, de trein – er hangen schermen waarop steeds wisselende informatie te zien is. Altijd de laatste info en altijd relevante info voor de klant, burger of reiziger. Tenminste, dat mag je verwachten. Opmerkelijk is dat deze ontwikkeling zich afspeelt in een tijd dat iedereen zelf een scherm bij zich heeft.

Nou ja, iedereen? Wie in de IT zit is geneigd dit te denken, maar dat is natuurlijk niet zo. Wie geen smartphone heeft, of het toestel thuis heeft laten liggen, wil natuurlijk ook actuele informatie. Maar wie wel zelf een scherm heeft, wordt het in elk geval steeds makkelijker gemaakt om online te gaan. De dekking van 4G wordt snel beter en op veel plaatsen is gratis WiFi beschikbaar, tot in trein en bus aan toe. Dat zorgt er allemaal voor dat je zelf nu zeer snel informatie van internet kan halen.

Winkels, het openbaar vervoer en gemeenten, willen de mensen zonder schermen ook van informatie voorzien. Afgezien daarvan denk ik dat we hier te maken hebben met twee verschillende soorten informatiestromen, die ook op een verschillende manier een verbinding leggen tussen een organisatie en de burger/consument. Natuurlijk, wat een organisatie op het grote scherm zet, kan in principe ook via website worden aangeboden. Maar dan moet je als klant of burger daar zelf naar op zoek.

Neem dit voorbeeld. Een Amsterdams ziekenhuis toont in de polikliniek op een groot scherm per spreekuur houdende medicus, hoe lang de afspraken zijn uitgelopen. Om de paar minuten krijgen de wachtenden een update met tussendoor allerlei medisch getinte wetenswaardigheden, Je ziet de wachttijden (en de ergernis) oplopen. Op dat moment is dit voor iedereen de meest relevante informatie die ook voortdurend up-to-date is. Volgens mij gaat niemand dit soort informatie zoeken op zijn smartphone. Dat geldt ook voor aanbiedingen in een winkel. Die bekijk je hooguit eerst thuis, in de winkel kijk je op het grote scherm.

Ik denk dat die grote schermen nog veel beter gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld door de informatie real time te verbinden met wat er in de winkel gebeurt. De winkelier zou aanbiedingen op maat kunnen maken. Als de aardbeien goed lopen, maar de verkoop van slagroom achterblijft, kan een goede aanbieding dat meteen rechttrekken. Nog sterker geldt dit voor het openbaar vervoer. Reizigers willen direct informatie als er storingen zijn, wat de oorzaak is van vertragingen en hoe lang het allemaal nog gaat duren. Voor het ter plekke voortdurend op de hoogte houden van mensen zijn de grote schermen ideaal. Technisch gezien is het ook helemaal geen probleem. Dat heeft het Délifrance Brugrestaurant aan de A4 bij Hoofddorp onlangs laten zien. Een consortium bestaande uit MMD, QYN, AppVantages en BlackBerry heeft daar een systeem neergezet waarmee retailers eenvoudig last-minute aanbiedingen direct naar beeldschermen in het restaurant kunnen sturen en tegelijk naar een speciaal daarvoor ontwikkelde app.

Aan de vooravond van mijn vakantie bedenk ik wat deze manier van verbinden voor mij kan betekenen in het buitenland. Een groot scherm in een Franse supermarkt? Met Nederlandse tekst als ik langsloop? Dat zou niet gek zijn. Nog mooier, een scherm bij de ingang van het restaurant met het menu in het Nederlands, inclusief een beschrijving en aanbevelingen voor de wijn. Dat voorkomt dat we met ons hele gezin maar eens andouillettes gaan proberen. Wat dat gerecht is kan ik ook wel met mijn smartphone op Wikipedia opzoeken. Maar het zou een veel betere service zijn als het bij de ingang al duidelijk is. Dan weet ik wel waar ik het eerste binnenloop! Maar of de restauranthouder zich dat realiseert?

We zien dat er nog steeds nieuwe manieren bijkomen om verbindingen te maken met anderen en om informatie te delen. Wie dat goed weet te doen kan de dienstverlening verder verbeteren. Met al die kanalen wordt het wel een uitdaging om de juiste te kiezen. Weten naar welke informatie de klant of burger op zoek is, helpt natuurlijk. Maar er zullen ook innovatieve toepassingen komen die (veel) verder gaan dan wat we nu kunnen bedenken. Ik ben er daarom van overtuigd dat we de komende jaren steeds meer voorbeelden gaan zien van onverwachte én ongedachte waarde die het verbinden van mensen, processen, data en dingen ons oplevert.

Michel Schaalje (1970), Technisch Directeur Cisco Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in