Home Algemeen Parker Harris – de andere man achter Salesforce – komt naar Amsterdam

Parker Harris – de andere man achter Salesforce – komt naar Amsterdam

71
dainamics

Achter elke flamboyante en succesvolle Tech CEO, staat een briljante techneut. Geen Steve Jobs zonder Steve Wozniak, Geen Larry Ellison zonder Bob Miner, geen Scott McNealy zonder Andy Bechtolsheim. Geen Marc Benioff zonder… Parker Harris.

“We gaan iets nieuws doen.” zo kondigde KNVB-voorzitter Jos Staatsen in 1996 Sport 7 aan. Drie jaar later schijnt Marc Benioff, de grote man achter Salesforce, ongeveer hetzelfde gezegd te hebben toen hij de techneut Parker Harris benaderde om samen ‘een nieuw bedrijf te starten’, een bedrijf dat software als een service wilde leveren. Sport 7 bleek geen succes. Salesforce wel.

Benioff’s idee was eenvoudig: het bouwen van betaalbare customer relationship management (CRM) software en het volledig online leveren hiervan, als een service. Hij wilde het gebruik van CRM net zo makkelijk maken als het kopen van een boek op Amazon. Benioff wilde een goedkoper CRM bieden, met een betere kwaliteit, vanaf de grond opgebouwd om via het web te verkopen, vanuit de “cloud”. In 1999 dus. Cloud toen de cloud nog nauwelijks bestond.

Parker Harris was geïntrigeerd door het idee. Hoewel hij al een eigen bedrijf had wist hij dat dit een kans was die hij niet kon laten liggen. In maart 1999, lanceerden Benioff en Harris Salesforce.com in een klein appartement met één slaapkamer in San Francisco.

In vijftien jaar is Salesforce vervolgens uitgegroeid tot het op vier na grootste softwarebedrijf ter wereld, met een jaarlijkse omzet van 5 miljard dollar en een marktwaarde van meer dan $ 35 miljard. Het is de grootste tech werkgever in San Francisco (de stad, niet Silicon Valley!) met ongeveer 5000 medewerkers.

Brein achter Salesforce
Bijna iedereen kent Benioff, de (letterlijk) reusachtige CEO. Maar Harris is het brein achter de productontwikkeling en engineering van Salesforce, en is net zo verantwoordelijk als Benioff voor het ontwikkelen van het meest krachtige tech-bedrijf in San Francisco. Benioff voorzag een fundamentele verandering van het business model voor software: geen langetermijncontracten meer, of dure licenties, maar slechts een eenvoudige lage maandelijkse abonnementsprijs.

Parker Harris creëerde vervolgens een van de meest efficiënte ontwikkelingsorganisaties ooit op basis van drie principes: “Doe het snel, eenvoudig en meteen de eerste keer goed.”

De yin naast Benioff’s yang
Ondanks al het succes van Salesforce is Harris nog relatief onbekend buiten de enterprise tech wereld. Geen wonder: Benioff is een twee meter lange gigant met een grote persoonlijkheid. Hij is een natuurlijk leider, soms arrogant. Harris, daarentegen, is tenger en van gemiddelde lengte. Hij is kalm, laconiek, bescheiden en een goede luisteraar. Drie keer raden wie het meest zichtbaar is. Hun tegengestelde persoonlijkheden zouden de reden kunnen zijn waarom ze zo goed samenwerken. Parker Harris heeft de stem van de rede, terwijl Marc Benioff de visionair is. Ze worden wel yin-en-yang genoemd. Marc Benioff heeft de visie en geeft richting. Parker Harris is ervoor om uit te zoeken hoe het bedrijf daar moet komen.

Deze Parker Harris, het technisch brein achter Salesforce, komt nu voor een eenmalig optreden naar Nederland. Op 26 maart a.s. is hij in Amsterdam, in de RAI, en verzorgt hij de keynote tijdens de Salesforce1 World Tour.
Kosteloos
aanmelden kan hier.

Ward van Beek is actief als zelfstandig communicatie-adviseur, vanuit zijn bedrijf GotContent? Daarvoor was hij meer dan tien jaar eigenaar en directeur van PR-bureau Whizpr

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here