Home Outsourcing Philips snoeit hard in ICT

Philips snoeit hard in ICT

129

CEO Frans van Houten van Philips heeft de boel onder controle en de wind eronder. Dat gevoel wekt de presentatie van de jaarcijfers 2012 van het concern op. Als deze presentatie geen propagandalaag bevat, kunnen beleggers uitzien op een nieuwe koersstijging van het aandeel in 2013 want er zit een miljard euro aan besparingen in het vat.

Van Houten heeft 700 topmanagers van Philips door een op de klant en kostenbesparing gericht heropvoedingskamp gejaagd en dit jaar volgt het middenmanagement. Ze moeten allemaal ondernemers worden. Zodra ze achter hun bureaustoel wegkomen, hun secretaresses hebben afgeschaft en ingezet op de klant in plaats van op henzelf komt er beweging in de tent die over de hele wereld in gezondheidszorg, verlichting en verwennerij van de consument kampementen heeft opgeslagen.

Het is een begin. Ook de leveranciers van ICT kunnen hun borst natmaken, want Van Houten wil de ICT-kosten drastisch terugdringen tot minder dan drie procent van de concernomzet. Dat betekent vele miljoenen minder omzet voor de ICT-leveranciers en outsourcing aanbieders. Wanneer andere concerns en bedrijven die onderliggende visie overnemen, is de vanzelfsprekend geachte groei van de ICT-sector definitief voorbij. Dat is ook begrijpelijk want ICT is voor de nieuwe generaties die aan de macht komen geen onderscheidende factor meer, maar zo gewoon als dagelijks brood.

ICT heeft als aandeel in de omzet of in het bruto binnenlands product zijn grenzen bereikt, net zoals het bankwezen waaruit ICT is voortgekomen. Dat zie je ook landelijk en wereldwijd. De prognose van Gartner is dat de uitgaven aan ICT als percentage van het globale product dalen van 5,0% in 2013 naar 4,8% in 2016. Philips wil van meer dan 4% in 2012 naar minder dan 3% van de omzet in 2015.

Maar Philips is er nog lang niet. Het is goed dat de laatste zes kwartalen geen acquisities hebben plaatsgevonden. Dat mag nog wel een tijdje doorgaan. Het gaat nu nog steeds om terugdringen van de voorraden, nutteloze uren van medewerkers schrappen, focus op de belangen van de klant, ondernemerschap van binnenuit. Verbeteren van de operationele winstmarge tot meer dan tien procent van de omzet, een betere geografische spreiding van de omzet en het voorkomen van boetes wegens verkeerde normen en waarden in de onderneming.

Frans van Houten adresseert al deze onderwerpen en dat is een goed ding en een cultuurverandering omdat hij alle medewerkers erbij betrekt. Als hij volgend jaar nu ook nog rapporteert over het terugdringen van het papierverbruik in elk van de 400 bedrijfseenheden dan komt er ook wat eigentijds DNA in de onderneming.

Ik wil Frans nog één advies geven. De omzet van Philips in Nederland is de voorbije jaren voortdurend en structureel gedaald. Tot een dieptepunt in 2012. Dat moet anders. Philips moet in Nederland weer een topmerk worden in de zakelijke- en in de consumentenmarkt. Frans moet de harten van 17 miljoen Nederlanders gaan veroveren met een ijzersterk imago in eigen land. Dan kweekt hij even zoveel ambassadeurs voor Philips producten in het buitenland. In 2013 wil ik geen verdere omzetdaling in Nederland meer zien, maar een autonome omzetgroei van tien procent. Geen idee of hij het leest, dat merk ik volgend jaar wel.

Adriaan Meij. AME Research B.V., Specialist in financieel- en industrieel ICT onderzoek

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in