Iedere organisatie, commercieel of niet, wil communiceren met haar omgeving, haar leden, haar klanten en mogelijk geïnteresseerden. Dit gebeurt via gedrukte media zoals folders, catalogi en nieuwsbrieven, via radio, televisie en natuurlijk via het internet. Bij internet denken we vrijwel direct aan de website, maar het wereldwijde netwerk biedt ons ook toegang tot e-mail en sociale media zoals Facebook en Twitter. Wie eraan denkt om digitaal te gaan publiceren voor tablet en smartphone kan deze opties nu gemakkelijk binnen één app bundelen tot een zeer krachtig communicatiegereedschap. Opvallend is dat het aantal succesvolle voorbeelden hiervan in de praktijk nog erg beperkt is.
Als we het hebben over het publiceren naar tablet denkt iedereen vrijwel direct aan het lezen van tijdschriften en kranten op het tablet. Dit is begrijpelijk, want in het begin waren het ook vooral de traditionele uitgevers die hun bestaande uitgaven overbrachten naar het tablet. Succesvol of niet, er werd gepionierd en ervaring opgedaan. Inmiddels zijn we ruim drie jaar verder, zijn tablets al lang geen hype meer en bestaat er vanuit de gebruiker een dringende behoefte aan goede content. Dit biedt kansen voor bedrijven, om hun relatie met bestaande klanten te versterken en om nieuwe klanten te bereiken.
Tablets worden zowel voor zakelijke als voor privé-toepassingen gebruikt en zijn inmiddels een heel normaal verschijnsel in het dagelijkse straatbeeld. Toch weten we dat het aantal uren dat het tablet buiten kantoortijd wordt gebruikt veel hoger ligt. Dit is logisch als je bedenkt wat je allemaal met een tablet kunt doen. Hoewel het tablet bedoelt is al een persoonlijk apparaat maakt het hele gezin er gebruik van, ieder op zijn eigen manier. Combineer je de veelzijdigheid van het tablet met de eenvoudige bediening en de online mogelijkheden dan ontstaat een nieuw platform waarmee je gebruikers van vrijwel iedere leeftijd kunt bereiken, inspireren en aan je kunt binden.
Aan het eind van 2012 waren er al 1,25 miljoen iPad eigenaren in Nederland en 550.000 eigenaren van een Samsung Galaxy Tab. Dit betekent dat 1 op de 3 huishoudens over een tablet beschikt en dat aantal is inmiddels natuurlijk nog verder opgelopen. Aangezien een tablet door meerdere personen binnen een huishouden wordt gebruikt kunnen we zeker zijn dat het potentiële bereik nog minimaal een factor twee hoger ligt. Reden genoeg om het tablet serieus te nemen als communicatieplatform.
Maar als er zo’n groot potentieel is in de markt, wat weerhoudt bedrijven, verenigingen of andere organisaties dan toch om hier op in te spelen? Persoonlijk denk ik dat dit wordt veroorzaakt door een aantal factoren, waaronder: Onduidelijkheid over de mogelijkheden en de risico’s, de impact op het bestaande communicatiemodel, gevolgen voor de interne organisatie, het gebrek aan investeringsruimte, onduidelijkheid over het bereik en, heel belangrijk, de angst om fouten te maken. Dit laatste vertaal ik gemakshalve door het even om te draaien in “men wil het goed doen” en het liefst in één keer.
De wens om het in één keer goed te doen betekent maar al te vaak dat het publiceren naar tablet hierdoor voortdurend wordt uitgesteld. In werkgroepjes wordt dan bekeken welke, veelal technische snufjes, er wel en niet in moeten zitten. Dat is jammer want de perfecte app, voor zover deze bestaat, komt tot stand door voortdurend goed te registreren hoe gebruikers je app gebruiken en op basis van deze gegevens voortdurend aanpassingen te maken. Stap voor stap nieuwe functionaliteit toevoegen als hierom wordt gevraagd of als blijkt dat er behoefte aan is. Zo blijf je onder de aandacht en loop je het minste risico geld uit te geven aan zaken die voor een gebruiker minder relevant blijken te zijn.
Bij het publiceren naar een tablet zijn er in de meeste gevallen twee opties. Een enkele publicatie die in app-vorm wordt gepubliceerd of één app die als een soort kiosk toegang geeft tot een overzicht van alle beschikbare publicaties, die je daarna kunt downloaden. In het geval van een kiosk-app kun je de interface van de app vaak bijna geheel naar eigen wens aanpassen. Je creëert daarmee je persoonlijke etalage, geheel in eigen stijl en identiteit. Toch zijn er nog veel meer ‘standaard’ mogelijkheden om je app aantrekkelijk te maken en om te vormen tot een heus communicatie centrum voor jouw organisatie.
Je kunt je app bijvoorbeeld voorzien van een eigen interface waarbij u de gebruiker (natuurlijk) centraal stelt. De app biedt dan de voor de gebruiker belangrijke informatie aan over je organisatie, producten en services, maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid ervaringen van anderen te raadplegen of een eigen ervaring te delen via een integratie met sociale media. Maar ook zou de gebruiker vanuit de app eenvoudig toegang kunnen hebben tot uw blog of een gebruikersforum. Ben je online dan zou de gebruiker zelfs een live-chat kunnen starten met uw klantenservice. Uw app als centraal dashboard voor de gebruiker, om met uw organisatie te communiceren, uw meest recente publicaties te downloaden en te communiceren met anderen.
Ook de publicaties die je in je app beschikbaar maakt kun je volledig zelf inrichten, vormgeven en voorzien van allerlei dynamische en interactieve content om de lezer een juiste beleving te geven en hem of haar te betrekken bij de geboden informatie. Helaas zien we nog veel publicaties op het tablet verschijnen die niet zijn geoptimaliseerd voor tabletgebruik. Deze veelal statische publicaties geven niet de gewenste ervaring. Jammer voor de ‘lezer’ maar ook vooral voor de organisatie achter de publicatie. Adverteerders zijn namelijk eerder bereid te adverteren in verrijkte publicaties en ook de betrokkenheid van de lezer met een advertentie is veel hoger dan bij een statische publicatie.
Om zelf of via een derde publicaties en apps te maken hoef je niet langer rekening te houden met torenhoge kosten. Kies eenvoudig de voor jou beste digitale publicatie oplossing (DPS). Een goed DPS is schaalbaar, biedt een grote mate van creatieve vrijheid en biedt de zekerheid dat je app altijd compatible is met de laatste versies van bijvoorbeeld Android of iOS. Daarnaast zorgen regelmatige updates er voor dat je steeds gebruik kunt maken van de nieuwste technologie en dat je kunt inspelen op trends. Houd bij je keuze van een DPS ook rekening met de mogelijkheid om te publiceren naar smartphone zodat je ook deze gebruikers gemakkelijk kunt bereiken. Tot slot is het van groot belang dat je kunt registreren hoe lezers je app en publicaties gebruiken.
Ik houd de AppStore in gaten!
Pieter van Helvoirt, Digital Media Consultant Adobe