Home Data & Storage Real-time BI: even noodzakelijk als weersinformatie tijdens een vlucht

Real-time BI: even noodzakelijk als weersinformatie tijdens een vlucht

69

Piloten krijgen tijdens hun vlucht uitgebreide weersinformatie. Zo kunnen zij anticiperen op bijvoorbeeld een naderende storm. Dat is beslist geen overbodige luxe en voorkomt gevaarlijke situaties. Voor hen is het beschikken over real-time informatie dan ook niet meer dan logisch.
Voor organisaties is het echter een ander verhaal. Zij krijgen hun net zo noodzakelijke ‘weersinformatie’ vaak pas aan het einde van een periode. Bijvoorbeeld via een wekelijkse of maandelijkse rapportage. Daardoor kan een manager tussentijds nauwelijks gefundeerde beslissingen nemen. Net als bij de piloot uit het voorbeeld kan hij een plotselinge storm niet tijdig ontwijken. Daarin ligt de waarde van real-time business intelligence besloten.

Hoge veracity
Real-time business intelligence vereist een hoge ‘veracity’, oftewel representeerbaarheid van de data zelf. Want zonder actuele data is real-time inzicht niet mogelijk. De organisatie moet die actuele data bovendien razendsnel kunnen verwerken. Het liefst in overzichtelijk dashboards die direct de juiste verbanden en inzichten naar boven halen. Een dergelijke verwerkingskracht is inmiddels technisch mogelijk, via een zogeheten in-memory-platform. Daarbij bevinden alle gegevens zich tijdens de verwerking in het werkgeheugen, in plaats van op een trage traditionele disk.

Slimme inzet in de praktijk
De echte waarde van real-time informatie blijkt echter niet uit technologische specificaties, maar uit een slimme inzet in de praktijk. Zo kan een CMO van een grote webshop met marketingcampagnes in meerdere landen via een real-time BI zien welke campagnes resulteren in meer verkoop, en welke achterblijven. Met voldoende inzicht in het precieze hoe en waarom, kan de CMO besluiten de minder presterende campagnes aan te passen, of zelfs helemaal stop te zetten. Zodat het vrijgekomen budget naar de campagnes kan die wel omzet opleveren. Aan het einde van de periode heeft de CMO zo maximale prestaties neergezet, en krijgt hij niet pas achteraf de zo nodige inzichten.
Maar ook buiten de boardroom bewijst real-time BI zijn waarde. Denk bijvoorbeeld aan de chauffeur die dankzij real-time informatie zijn route kan aanpassen voor het oppikken van een belangrijke order. Of de manager van een productielijn, die snel kan anticiperen op een grote nieuwe order.

In de huidige digital economy is real-time BI de onmisbare co-piloot en ben je de concurrentie gemakkelijker een stap voor.

John Verwaaijen is General Manager Benelux bij Magic Software

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in