Home Cloud Recessie: helpt cloud ons over het dieptepunt heen?

Recessie: helpt cloud ons over het dieptepunt heen?

66

Helpt de cloud ons door de recessie? De economische recessie is sinds de tweede helft van 2008 een feit. De double-dip die veel mensen voorspelden en vreesden is er ook gekomen. Het consumentenvertrouwen kent al jaren diepe dalen. Het sentiment is wel zo te omschrijven als dat eigenlijk iedereen nu snakt naar herstel. Op een paar zeer innovatieve spelers na is het in de ICT sector over het algemeen niet anders.

De concrete uitzichten van economen en marktvoorspellers bieden nog steeds weinig vertrouwen. Het voorzichtige optimisme van enkelen mag vooral als hoop gezien worden. Binnen de ICT sector wordt er natuurlijk aan Cloud gedacht als de ‘holy grail’ van de nieuwe groeiperiode.

Cloud adoptie is een feit

Cloud adoptie is een feit. Studies bevestigen het beeld, dat de grote meerderheid van organisaties, vaak ingegeven door de gebruiker die de ICT-macht naar zich toe trekt, met Cloud-gebaseerde diensten aan de slag is gegaan. Daar lopen ICT-middelen ‘met weinig business impact’ in voorop, omdat daarbij het afbreukrisico ook wat kleiner is. Maar uiteindelijk lijken nu en vooral in de komende jaren ook de basis infrastructuur en kernsystemen een duidelijke verhuizing te gaan maken naar de Cloud. Gedreven door kostenbesparing, flexibiliteit en effectiviteit zijn er natuurlijk ook duidelijke voordelen te halen voor de gebruiker.

Toch is er bij die belofte ook een financieel offer dat veel ICT-aanbieders moeten maken. Het aanbieden van een dienst die Cloud-gebaseerd is, heeft juist niet een grote omzetgroei in petto maar eerder een investering die zich over de jaren heen zal terug verdienen. De garantie op blijvende omzet daarentegen is wel duidelijker dan in de traditionele on premise gerelateerde ICT-handel. Aarzeling om een totale of aanzienlijke overstap te maken is alom aanwezig. Dat wordt ook onderschreven door onderzoeken onder de aanbieders.

Met de komst van een meerderheid van de organisaties die zich niet alleen oriënteren, maar nu ook gaan investeren in Cloud zou je kunnen stellen dat veel leveranciers al te laat zijn met de overstap. En, toegegeven, traditionele omzetten zijn een groot goed dat je niet snel loslaat. Maar het lijkt nu toch duidelijk de tijd dat verdere aarzeling door diegenen die het willen en ook wellicht kunnen, overboord dient te worden gezet.

De overstap naar Cloud-gebaseerd aanbieden is er niet alleen een van financiële planning, maar zeker ook een van duidelijke keuzes voor wat je wel en zeker wat je juist niet wenst aan te bieden. Want in een aanbiedersveld dat massief groot en meer en meer internationaal aan het worden is, is specialisatie en focus juist datgene waar de echte voorsprong in te behalen is. Tot zover dus eigenlijk niets nieuws onder de zon?!

Ruud Alaerds is directeur van Keala Consultancy

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in