Home Internet Antireclame op Facebook

Antireclame op Facebook

202

Van bepaalde bedrijven begrijp ik niet dat ze reclame durven te maken op Facebook. Zeker, het bereik is groot en Facebook-gebruikers ontkomen er haast niet aan deze reclame te zien. Maar er zit een groot nadeel aan. Ik durf wel te zeggen: een heel groot nadeel.

Dat nadeel zit hem in de mogelijkheid te reageren. Nee, er is geen dislike-knop gekomen, nog steeds niet. Zou wel leuk zijn trouwens. Maar gewoon vrij reageren op Facebook geeft mogelijkheden die veel verder gaan dan alleen disliken. Reclame is een tweewegboodschap geworden. En die kan voor de adverteerder wel eens anders uitpakken dan de bedoeling was.

Ook afgelopen weken weer geschaterlacht (schatergelacht) bij een paar Volkswagenreclames (vooral eentje met een paard of zo). Ik dacht dat ik de enige was die dit niet vreet, maar als je de reacties leest dan weet je wel beter. Een hartgrondige hekel aan merk, berijders en reclameboodschap wordt als nieuwe virale kunstvorm omgezet in Oudhollands afzeiken, onderbouwd terechtwijzen en gortdroge opmerkingen. De humor die er afspat heeft een theaterwaardige kwaliteit. Smullen!

Als je die mening niet al toegedaan was dan koop je na zo’n tirade al helemaal geen Volkswagen meer. En daarmee kom ik op de boodschap van deze blog. Ik wed dat deze reclame meer mensen doet besluiten om niet zo’n ding te kopen dan dat ze dat nu opeens wel doen. En dat lijkt me nu precies niet de bedoeling van reclame. Dus let op waar je reclamegeld heengaat!

Enne, voor de mensen die deze reacties bedenken: enorm bedankt en ga door, internet wordt er een betere plaats door!

Hans van Buuren, Enterprise Architect

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in