Home Ondernemen & Business Requiem voor bedrijven die de boot gemist hebben

Requiem voor bedrijven die de boot gemist hebben

226

Eind september werd het zoveelste faillissement uitgesproken voor een van die bedrijven die de boot hebben gemist. Ik doel hiermee op de reisorganisatie Oad die er niet in slaagde overeind te blijven in de wereld van de e-commerce. Dat is natuurlijk triest voor alle werknemers en betrokkenen, maar ik zie het ook als een waarschuwing voor de vele bedrijven die nog wel de kans hebben om het roer om te gooien.

Als Oad een modern internetbedrijf was geweest, had het nog bestaan; zo simpel is het in mijn optiek. Het bedrijf lanceerde eerder wel een website om de eigen vakantiereizen en die van derden te verkopen, maar dat mocht niet baten. Door dit nieuwe verkoopkanaal verdwenen enkele tientallen Oad-reisbureaus en ruim 200 banen, maar ondanks die besparingen viel het bedrijf uiteindelijk toch om. Oad bleek niet in staat om daadkrachtig de omslag te maken naar een modern IT-gedreven businessmodel.

Online versus offline
Er zijn genoeg branches die ernstig zijn verstoord door de opkomst van e-commerce, van fysieke winkelketens en videotheken tot de printmedia en reisorganisaties. Wat al deze bedrijven verenigt is dat hun businessmodellen feitelijk niet kunnen concurreren met het internet. Door de toegenomen prijstransparantie en de vrije beschikbaarheid van allerlei informatie komen de winstmarges steeds verder onder druk te staan. De economische crisis heeft de effecten hiervan nog verder versterkt. De beste manier voor een traditionele offline organisatie om te overleven, is door beter gebruik te maken van IT. Bijvoorbeeld door meer te doen met je bedrijfsinformatie, processen te automatiseren, een webwinkel te openen of klanten beter te bedienen door middel van Customer Journey Mapping. Helaas zien veel traditionele bedrijven investeringen in IT nog te vaak als kostbare en overbodige overhead, met als gevolg dat het oude bedrijfsmodel langzaam wordt kapotbezuinigd en het bedrijf doodbloedt.

Best of breed
Bedrijven die moeite hebben om overeind te blijven in de digitale economie kunnen veel van hun problemen oplossen door IT slim in te zetten. Dat betekent niet domweg investeren in allerlei dure oplossingen die gouden bergen beloven, maar kritisch kijken naar je bedrijfsprocessen en je businessmodel. Hoe richt je de bedrijfsvoering op een moderne manier in en hoe benut je de kansen die voorheen onmogelijk waren? Ik werk dagelijks met moderne online bedrijven die IT als de motor van hun organisatie zien. Elk bedrijf is anders, dus een IT-omgeving zou dat ook moeten zijn. Hun bedrijfsinfrastructuren zijn daarom een goed doordachte mix van ‘best of breed’ software die door middel van maatwerk aan elkaar gekoppeld is. Door het gebruik van open source en open api’s blijft zo’n omgeving flexibel en vormt het een toekomstvast fundament waar hun organisatie in principe onbeperkt op kan voortbouwen. Het grootste probleem bij traditionele organisaties is dat zij zichzelf niet willen zien als een ‘internetbedrijf’. Zij houden te lang vast aan hun traditionele werkwijzen, gedateerde processen en werknemers, waardoor zij de kans missen om een faillissement te voorkomen en te gaan bouwen aan een modern bedrijfsmodel.

Erik Seveke is medeoprichter van GlobalOrange

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in