De requirements management discipline haalt de laatste tijd weer regelmatig de pers. Nog niet lang geleden schreef collega Ron Tolido er op deze blog nog een stuk over. De consensus lijkt te zijn: requirements zijn ouderwets en stom, dus laten we er maar stoppen. Ik kan het daar toch echt niet mee eens zijn, en wil deze column dan ook graag gebruiken om een lans te breken voor dit prachtige vak.
Meestal worden er 3 aspecten aangedragen tégen requirements management als discipline:
- De business weet niet wat ze hebben wil: dit is natuurlijk kul, dat weet de business maar al te goed! Dat het niet mee valt om requirements goed vast te leggen doet niets af aan het feit dat ze er wel zijn. Het is aan ons, als professionals, om creatieve manieren te zoeken om requirements op te stellen. Een variatie op het thema is: de business waait met alle winden mee, en wil altijd wat anders!
- De business weet niet wat er mogelijk is: vergelijkbaar met de vorige, al snijdt deze wat meer hout. Desalniettemin vind ik dit ook een non-argument. Steeds meer executives weten goed wat er te koop is. Bovendien ligt hier ook weer een uitdaging voor de professional: laat de sponsor ‘dromen’, en geef inzicht in wat wel/niet kan. De truc is – zoals zo vaak – een goede dialoog.
- We moeten denken vanuit het platform, niet vanuit requirements: een variatie op de technology-push. Hoewel steeds meer organisaties kiezen voor standaardpakketten (en soms zelfs zo ver gaan hun bedrijfsprocessen aan te passen aan de manier van werken die door een pakket wordt afgedwongen) kan het toch niet waar zijn dat platforms en standaardpakketten leidend worden!? Waar is de (business) innovatie? De strategische positionering als driver voor het ontwikkelen van nieuwe technologie?
Wat mij betreft is de requirements-race nog lang niet gelopen. Er zijn de nodige uitdagingen, maar die los je niet op door het probleem te negeren en technologie voorop te zetten. Wat mij betreft is het grootste probleem dat ‘men’ nog steeds de illusie heeft dat requirementsmanagement een vak is dat ‘iedereen’ kan. Het zijn juist de mensen met een informatiekunde achtergrond, een mix van business en IT, die hier het verschil kunnen maken.
Met name nieuwe samenwerkingsvormen (co-creatie, rapid development, agile development) en het gemak waarmee mock-ups, dashboards etcetera in elkaar gezet kunnen maken stemmen hoopvol – samenwerking tussen business en IT blijft cruciaal om aan een succesvol platform for execution te kunnen bouwen.
Bas van Gils, blog.bizzdesign.com
Bas,
Volgens mij toon je zelf ook haarfijn dat het ‘vak’ van requirements management aan herziening toe is. De business weet inderdaad heel goed wat ze wil, maar daar hoeven nog geen requirements voor te worden opgesteld. Wat de business wil, kan heel goed worden uitgedrukt in de vorm van een combinatie van services (zei daar iemand ‘catalogus’?) die als een platform door IT worden aangeboden. Dat mag je van mij de nieuwe requirements noemen, en dan zitten we zeker weer op een lijn. Een platform is geen verzamelbak van technologie, maar een set van (business) services.
Innovatie zit bovenop standaard processen en standaard oplossingen: standaardisatie en simplificatie zijn randvoorwaarden voor succesvolle innovatie. En inderdaad, ook de nieuwe samenwerkingsvormen zorgen ervoor dat we heel anders over requirements gaan denken.
Hoi Bas,
In tijden van kosten besparing is het boven water halen en vast leggen van de juiste requirements mijn inziens cruciaal! Deze kennis mis ik in vele IT organisaties, vaak ook omdat IT arrogant is en het beter denkt te weten.
Vanwege het feit dat de business heel goed weet wat zij willen en de opkomst van Cloud zie ik dat IT meer en meer een system integrator rol zal vervullen. In de toekomst zal de business tegen IT zeggen:”Beste IT, wij willen deze oplossing voor dit business probleem en hebben connectie of informatie nodig uit systeem x.
Oh ja we willen het volgende week hebben”
Mark