Home Ondernemen & Business Resellers, waar verdienen jullie je geld mee?

Resellers, waar verdienen jullie je geld mee?

127

De tijd dat je met het schuiven van dozen heel veel geld kon verdienen ligt ver achter ons. En de duizenden ICT resellers die niet op konden schalen naar een intelligenter bedrijfsmodel, hebben allang met stille trom onze markt verlaten. Of ploeteren in stilte in een goedkoop pandje op een aftands industrieterrein verder. Al die anderen zijn op tijd overgestapt van hardware naar software, consultancy en servicecontracten.

Maar een paar jaar verder zijn we alweer toe aan een nieuwe upscale. De komst van cloud, tablets en mobile zet nog maar eens de boel op zijn kop. Nu zijn het niet duizenden, maar honderden resellers die slecht slapen en zich suf piekeren over een nieuw business model.

Aanhaken is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het is niet iedereen gegeven om te schakelen naar een ander model. Dat vraagt creativiteit, lef en de nodige capaciteiten. Het betekent, dat je anders moet denken, misschien afscheid moet nemen van mensen die niet in die verandering meekunnen en ook zelf mee moet veranderen. Wel is de it-branche als geen andere in staat snel te schakelen. Of zoals Darwin zei; ‘it is not the strongest that survive, not the most intelligent, but the most adaptive to change’. De relatief jonge it-branche bestaat uit veel, niet al te kapitaalsintensieve, kleine bedrijven. die moet elke keer die slag kunnen maken. Een compleet tegenovergestelde branche is bijvoorbeeld de drukkerij-wereld met traditionele en grote bedrijven met veel duur ijzer. Het slagveld dat zich daar de afgelopen tien jaar heeft uitgerold is ongekend. De evolutie in de it verloopt daarbij een stuk aangenamer.

Belangrijk is altijd dat je je eigen plan trekt, door de opgeblazen succesverhalen van veel leveranciers heenkijkt, goed beseft welk model je zelf en je eigen organisatie kan trekken. Kortom, je niet gek laat maken door wat je allemaal hoort en ziet. Iedereen kijkt bijvoorbeeld jaloers naar de Apple resellers. Daar had je bij moeten zijn. Maar zo’n vetpot is dat helemaal niet, de marges op Apple producten zijn voor resellers minimaal.

Of scoren online, daar moet je zijn. Ik kan u verzekeren dat het merendeel van de webwinkels verlies draait. Echt succes houdt zich vaak stil, hoor en zie je niet. Kortom, en dan meen ik, zoek het lekker zelf uit!

Joost Heessels (1960) ging na zijn opleiding journalistiek de vakbladenwereld in. Na drie jaar startte hij zijn eigen uitgeverij; magenta publishing. Hierin is inmiddels een portfolio opgebouwd van magazines, online en events op het vakgebied van ict, telecom en office. Daarnaast is hij sinds twee jaar mede-eigenaar van Contender Company, specialist in curated content. Via twitter te volgen op @1joost

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in