Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Resource based view: planned or surprised?

Resource based view: planned or surprised?

61

Afgelopen maandag gaf ik samen met mijn college Piet Ribbers het laatste college Information Systems Strategy. Het belang van een strategie, een goede architectuur en een applicatie portfolio komen uitgebreid aan de orde. Het bestuur van onze universiteit heeft besloten om Research Based Learning te omarmen. Een uitstekend idee.

Het gevolg was echter wel dat alle docenten besloten om bij hun vak de studenten op te zadelen met een (groeps)paper. Ook voor ons vak hebben we studenten de opdracht gegeven om een paper te schrijven over bovenstaande onderwerpen. Los van de impact op de docenten, die geacht worden al deze papers te beoordelen, vraagt dit van de studenten een andere verdeling van de tijd die ze besteden aan de vakken die ze volgen. Door de ongecoördineerde invoering van Research Based Learning en de onvoldoende anticipatie van studenten op deze veranderingen was de vraag van studenten aan ons tijdens het laatste college of de paper ook later ingeleverd kon worden. In onze reactie hebben we uitgelegd dat de Resource Based View op deze situatie van toepassing is.

Als eerste geldt dat voor de docenten die meer tijd besteden aan het corrigeren van papers en daardoor minder tijd hebben om aan onderzoek en publicatie te besteden. De vraag is wat dat voor invloed heeft op de concurrentiepositie van de universiteit. Het antwoord op deze vraag hebben we niet kunnen geven.

Ten tweede speelt de noodzakelijke verandering in de focus van de tijdsbesteding van de studenten. Naast de wekelijkse voorbereiding moeten studenten gedurende het semester tijd besteden aan het schrijven van een paper. Hun inspanning voor het tentamen vermindert inderdaad, maar afgelopen maandag hebben we feitelijk kunnen vaststellen van de meeste studenten zich dit in voldoende mate gerealiseerd hebben. Laten we feitelijk vaststellen dat doordat de meeste studenten zich hebben laten verrassen voor de veranderende omstandigheden deze verandering niet louter positief heeft uitgepakt. Meer communicatie naar zowel docenten als studenten zou hebben geholpen. De komende week zal duidelijk worden wat de schade is.

Prof. dr. Erik Beulen, Universiteit van Tilburg en houder van de KPMG Global Sourcing leerstoel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in