Home Innovatie & Strategie Robotic Process Automation voor een snelle IT-integratie

Robotic Process Automation voor een snelle IT-integratie

44
Robotic

Robotic Process Automation, beter bekend als RPA biedt mogelijk een oplossing in verdere automatisering van uiteenlopende type administratieve processen. Door de repeterende werkzaamheden uit te laten voeren door een software robot gaat het proces sneller en worden minder fouten gemaakt. Het doel van het automatiseren met behulp van RPA is om betrouwbaarheid te verhogen, medewerkers effectiever in te zetten en kostenbesparing op de uitvoering van intensieve handmatige administratieve processen.

Is verdere automatisering van processen zinvol?

Veel administratieve bedrijfsprocessen zijn afhankelijk van informatie en data uit interne en externe bronnen. Vaak zijn dit handmatige taken, zoals het verzamelen van informatie uit verschillende systemen, websites en portals. Steeds opnieuw in- en uitloggen in diverse systemen, geen up-to-date informatie beschikbaar hebben en fouten zijn vaak het gevolg. Omdat IT-afdelingen snel moeten reageren op andere noodzakelijke IT-behoeften van de diverse bedrijfsonderdelen, wordt automatisering van dit soort zaken vaak uitgesteld, verschoven of vergeten.

Snelle integraties mogelijk

Het grote voordeel van Robotic Process Automation (RPA) is dat er verder door geautomatiseerd kan worden zonder bestaande systemen te moeten aanpassen of integreren, wat typisch een moeilijke oefening is. Over het algemeen is de impact van RPA minimaal. RPA-technologieën vereisen geen complexe interfaces op gegevensniveau. De software robot bootst wat de gebruiker doet na, slaat het geen gegevens op en heeft geen eigen database. Als gevolg hiervan is er een minimale impact op de infrastructuur, op de server, op het werkgeheugen, bandbreedte enzovoort. Het vereist geen nieuw besturingssysteem, het is bijna agnostisch. Bovendien is de technologie vrij gebruiksvriendelijk en leidt ze snel tot resultaten. Er kan dus snel een goede Return on investment (ROI) behaald worden.

De rol van de IT afdeling

Tijdens deze projecten speelt de IT-afdeling vaak een kleine rol, behalve in het leveren van infrastructuur. De implementaties worden gerealiseerd door middel van het inrichten van gerobotiseerde processen. Om RPA zo goed mogelijk te laten integreren, is de hulp van IT noodzakelijk. De CIO (of IT afdeling) beheert immers de resources die ingezet wordt om de gebruikers te helpen. Ook moet de installatie van de RPA software correct binnen de bestaande IT infrastructuur. RPA-technologie moet net zo efficiënt werken als elke andere belangrijke technologie, applicatie of systeem in het bedrijf; continu en betrouwbaar.

Toepassing bij IT processen

Er zijn verschillende gebruiksmogelijkheden waarbij RPA ook kan worden toegepast om IT-processen te automatiseren. Uses cases voor RPA binnen de IT afdeling zijn te vinden in het onboarding / offboarding van werknemers binnen IT-systemen zoals personeelsportal, salarisadministraties of het periodieke wijzigingen van authenticatie-inloggegevens, softwarebeheer op werknemerslaptops. Maar ook zijn er voorbeelden te vinden in licentiebeheer, software-vernieuwing of back-up en synchronisatie van bestanden en gegevens.

Meer weten?

Coforce organiseert samen met Kofax een online kennissessie op dinsdag 19 februari a.s. van 14.00 tot 15.00 uur. Tijdens het interactieve webinar worden IT- en informatieprofessionals bijgepraat door RPA expert Martin van Esschoten en wordt er dieper ingegaan op de IT architectuur en security van Kofax Kapow. Daarnaast wordt er een korte demonstratie van de RPA software gegeven en worden en praktijkcasussen toegelicht. Hier kun je je aanmelden voor dit webinar >

Martin van Esschoten, Business Development bij Coforce

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here