Home Cloud Ron Tolido: ‘Ellison is wel heel erg opportunistisch’

Ron Tolido: ‘Ellison is wel heel erg opportunistisch’

75

Vier vragen aan Ron Tolido, Senior Vice President and CTO Application Services Continental Europe, Capgemini, tijdens Oracle Open World in San Francisco.

Deze week staat heel San Francisco in het teken van het grote jaarlijkse Oracle feest, OpenWorld. 50.000 mensen komen daar dit jaar op af. Onder hen is Ron Tolido, tevens een van de sprekers tijdens het mega-event.

1.  Hoort iemand als jij, die zo ingevoerd is in IT, nog iets nieuws uit de mond van Larry Ellison?
Een aantal aankondigingen van Ellison zagen we natuurlijk aankomen, zoals de nieuwe database, 12C  en het lanceren van Infrastructuur als een Service (IaaS). Het is bij dergelijke toespraken altijd interessanter na te gaan wat je niet hoort. Zo is het klassieke businessmodel van bedrijven als Oracle gebouwd op licentieverkoop per CPU. Hoe gaan ze dat vertalen bij een overstap naar cloudoplossingen? En bij de hardwareverkoop zeggen ze: ‘we zetten de hardware bij de klant neer en leveren onderhoud en service’ maar hoe betaalt de klant dat? Wordt het een maandelijkse fee, of een leaseconstructie?

2. Meer dan 250 Nederlandse Partners vlogen naar Amerika, zowel grote als Capgemini als kleinere – en dat in tijden van crisis. Wat maakt de conferentie voor hen waardevol?
Dat is vooral dat ze elkaar ontmoeten, dat ze contact met elkaar hebben, met Oracle en met hun eigen en potentieel nieuwe klanten. Dat kan weer leiden tot gezamenlijke projecten. En Oracle ziet dat je aanwezig bent, dat is ook niet onbelangrijk.

3. Hoe beoordeel je de sfeer tijdens de conferentie?
Beter dan de afgelopen twee jaar. Ik herinner me nog dat we allemaal heel sceptisch waren toen Ellison twee jaar geleden stelde niet te geloven in Cloud. Dat was bepaald een domper. Nu claimt hij dat de Oracle producten al sinds 2004 voorbereid zijn op grootschalig gebruik in de cloud. Dat is dan natuurlijk wel weer heel opportunistisch, maar dat zal Ellison niet opvatten als een verwijt.

4. En welke signalen krijg je uit de markt in tijden van crisis?
Nederland is in crisis, dat valt niet te ontkennen, en Zuid-Europa ook. Maar op andere plekken in Europa en daarbuiten wordt de crisis toch echt wel wat anders ervaren. Kijk bijvoorbeeld naar Scandinavië, maar ook Australië en Brazilië: daar is het booming. Daarom ben ik blij dat ik voor een internationaal bedrijf werk: er zijn altijd wel plekken waar leuke en interessante dingen gebeuren. Ook is het goed om naar buiten te kijken, als een toetssteen voor hoe het hier gaat. Nederland lijkt vastgelopen in besluiteloosheid, de IT op sommige plekken uiteengevallen in een legpuzzel van ZZP’ers. Dat laatste gaat een tijdje goed – en er is ook veel voor te zeggen – maar niet op de lange termijn. Als je kijkt wat bedrijven zoals wij uitgeven aan scholing en coaching van onze medewerkers – dat gaat een ZZP’er zelf niet doen. De balans moet dus gezond blijven om het niveau van de Nederlandse IT op peil te houden

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in