Home Ondernemen & Business Hoe ontwikkel je een succesvol SaaS-product?

Hoe ontwikkel je een succesvol SaaS-product?

62
Amazon

SaaS is hard op weg om het standaardmodel voor bedrijfssoftware te worden. Forrester voorspelde in het rapport ‘Four Reasons CIO’s Should Hedge Their SaaS Bets’ dat de SaaS-markt in 2020 wereldwijd meer dan 130 miljard dollar waard zal zijn. Door het uiterst klantgerichte bedrijfsmodel van SaaS is de concurrentie moordend. Als een product niet bevalt, dan kan een klant immers zo opzeggen. Zou er een formule zijn voor het ontwikkelen van een succesvol SaaS-product?

Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat het heel gebruikelijk was om software aan te schaffen als een fysiek product op cd-rom. Inmiddels is dit model ingehaald door online app-stores en een almaar groeiend aanbod van SaaS-producten en cloud-diensten. Dezelfde functionaliteit, maar dan via internet gedistribueerd. Voor sommige zware applicaties heeft software die je lokaal moet installeren nog steeds de voorkeur, maar voor de meeste bedrijfsapplicaties volstaat inmiddels een SaaS-product dat je overal via de browser of een mobiele app kunt benaderen. De ontwikkelaars van dit type zakelijke applicaties vergeten helaas wel eens dat user experience (UX) bij SaaS net zo belangrijk is,  of misschien wel belangrijker, dan bij een consumentenapplicatie.

Age of the consumer
We leven in een tijdperk dat ook wel ‘the age of the consumer’ wordt genoemd. Een periode waarin de gebruiker centraal staat en waarin bedrijven zichzelf met een vaste regelmaat opnieuw moeten uitvinden en nieuwe diensten moeten ontwikkelen om hun klanten tevreden te houden. De consument zou je in dit verband ook kunnen typeren als gebruikers in het algemeen. Ook zakelijke softwaregebruikers hebben immers een mening over de mogelijkheden en het gebruiksgemak van software. Voor de makers van zakelijke SaaS-producten is het daarom van het grootste belang dat de software voldoet aan hun wensen.

Mijn ervaring is dat met name traditionele softwareleveranciers wel eens vergeten dat er in de SaaS-wereld totaal andere regels gelden. Een applicatie moet bijvoorbeeld op elke pc of elk mobiel apparaat kunnen werken en bovendien overal een goede gebruikerservaring bieden. Een succesvol SaaS-product is een geoliede machine van techniek, user experience en marketing, dat zich in de meest uiteenlopende situaties moet bewijzen. Laat je als ontwikkelaar steken vallen op één van deze gebieden, dan zal een concurrent binnen no-time je marktaandeel opslokken.

Onderscheidend vermogen
Naarmate de vraag naar SaaS-producten toeneemt, groeit ook het leger aan leveranciers dat zich op deze markt begeeft. Van ambitieuze start-ups met een briljant nieuw businessplan tot gevestigde organisaties die hun traditionele dienstverlening online willen ontsluiten.
De grootste uitdaging is het vertalen van een business-concept naar een concreet product. Hoe maak je nu de juiste keuzes voor  de applicatie die je wilt gaan ontwikkelen? Welke diensten ga je zelf leveren en welke laat je over aan derde partijen? Hoeveel tijd steek je in het finetunen van de gebruikerservaring en het meten en verbeteren van de conversie? Dat laatste is een essentieel middel bij het verleiden van de gebruiker om jouw applicatie te (blijven) gebruiken en niet die van een concurrent. Het antwoord op al deze vragen volgt uit een aanpak volgens een agile-werkwijze en de Lean Startup-filosofie. Laat je daarbij steunen door een ontwikkelaar met goede kennis van techniek en de specifieke branche. Maar vooral een partij die ervaring heeft met het ontwikkelen van productsoftware. SaaS is immers een product voor normale gebruikers en meestal niet voor techneuten.  

Erik Seveke is medeoprichter van GlobalOrange

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here