Home Cloud Samenwerking IBM en Apple benadrukt de noodzaak van agility en IT as...

Samenwerking IBM en Apple benadrukt de noodzaak van agility en IT as a Service

89

Broker modellen IT-diensten sleutel tot het ontsluiten van waarde zakelijke apps

De alliantie tussen de voormalige markt-antagonisten IBM en Apple is een logische stap. IBM beschikt over datamining en analyse-technologieën van wereldklasse en stelt bedrijven in staat om uitvoerbare business intelligence te genereren uit hun big data. Apple is goed in het intuïtief maken van complexe informatie voor mobiele eindgebruikers. Dus samen zouden de twee bedrijven uitstekende en snel te implementeren business intelligence oplossingen voor de hyper-mobiele werknemers van vandaag moeten kunnen leveren.

IBM, Apple- en een steeds groeiende legioen van cloud-leveranciers- stellen  IT in staat om het dienstenportfolio eenvoudiger uit te breiden. Maar kan IT net zo eenvoudig het vermogen versterken om de juiste gebruikers verbinding te laten maken met de juiste diensten in het steeds groter wordende en meer complexe dienstenportfolio?

Of, anders gezegd, is IT in staat om de kunst van het verhandelen van diensten net zo snel te ontwikkelen als dat diensten tegenwoordig aangeschaft kunnen worden?

Broker modellen voor IT-diensten maken het voor IT mogelijk om agile te worden en om daadwerkelijk IT as a service (ITaaS) aan te kunnen bieden. Met als resultaat dat de business meer waarde haalt uit de apps en technische diensten die door IT ter beschikking worden gesteld.

IT: Tussen de back-end en de front-end
De veranderende rol van IT naar die van IT-broker is om twee redenen belangrijk. De eerste reden is dat IT steeds meer  “uitgehold” wordt. Enerzijds door de cloud aan de back-end en door de consumerization of IT en BYOD aan de front-end. Als diensten in toenemende mate draaien op de infrastructuur van externe partijen en steeds meer gebruik maken van die diensten via hun eigen iPads en Android-apparaten, dan zal het de missie van IT in toenemende mate moeten gaan zijn om effectief te bemiddelen tussen het verbinden van die twee.

Deze broker rol is een uitdagende, aangezien IT steeds meer diensten van verschillende service providers blijft toevoegen en de behoeften van de consument als het ware vloeibaar worden. Dit laatste punt moet zeker niet onderschat worden. Mensen wisselen steeds sneller van baan. Bedrijven maken steeds meer gebruik van gecontracteerde”virtueel” personeel. En je ziet weer steeds meer fusie- en overnameactiviteiten. Deze en andere factoren dragen bij aan de vluchtigheid van de eindgebruikers populatie en hun dagelijkse behoeften. Dit maakt het voor IT, meer dan ooit tevoren, belangrijk om hun gebruikers te begrijpen en agile diensten te leveren die aansluiten bij hun behoeften.

Een vereiste voor de agile enterprise
De tweede reden waarom de rol van IT moet verschuiven naar die van broker, is dat het steeds belangrijker wordt om het werk uitzonderlijk goed te doen. Zakelijk succes is meer en meer afhankelijk van doeltreffende, voor iedereen beschikbare technologische oplossingen in de extended enterprise, ook  voor onderaannemers en partners. Als je de steeds wisselende samenstelling van gebruikers niet snel de diensten kunt leveren die zij nodig hebben, dan zal dit direct ten koste gaan van de business. Ook zul je niet het maximale rendement uit de investering in de nieuwe diensten halen.

Een goed beheerd broker model voor IT-diensten kan je daarnaast ook op andere manieren helpen. Je kunt zien welke diensten er daadwerkelijk gebruikt worden door de business en welke niet. Door het formuleren van een beleid voor de toegang van IT-diensten helpt het je bij de naleving van regelgeving. Het kan zelfs helpen bij het toewijzen van IT-kosten aan de juiste line of business.

Dat is waarom CIO’s die zich de impact van de samenwerking tussen IBM en Apple afvragen niet alleen moeten nadenken over hoe het kan hen helpen de uitrol van een paar goede mobiele toepassingen. Zij moeten het ook zien als nog een extra signaal waarom het tijd is om te kijken naar een broker model voor IT-diensten als strategische prioriteit.

Bob de Kousemaeker, VP of Product Management bij RES Software

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in