Home Internet Sanoma, Telegraaf, Hyves en Facebook: Wie hoort er in dit rijtje niet...

Sanoma, Telegraaf, Hyves en Facebook: Wie hoort er in dit rijtje niet thuis?

345

De wet van de remmende voorsprong, volgens mij nog net iets ouder dan de Wet van Moore (maar minder oud weer dan de Wet van Murphy). Waar de drie wetten samenkomen heb je een soort Perfect Storm. Dat zagen we deze week in Nederland. En dan heb ik het niet over de Code Rood van het KNMI, op maandag, maar over de Code Rood in de Nederlandse mediawereld, afgelopen donderdag.
In de mediawereld wordt toch nog steeds achter de feiten aangehold. De technologische veranderingen gaan zo snel, dat traditionele bedrijven en traditionele processen niet langer overeind blijven. Op de dag dat Telegraaf Media Groep aankondigde Hyves te zullen sluiten, kondigde de grootste tijdschriftuitgever van Nederland, Sanoma, eveneens het einde aan van een hele reeks vertrouwde tijdschriften.

Het is op de dag af drie jaar (en 43 miljoen Euro) geleden dat de Telegraaf Hyves overnam. Toen waren er al veel critici die zagen dat de ingezette glijvlucht wel eens heel snel zou kunnen omslaan in een val. Maar dat de crash zo snel zou gaan…
En ook voor Sanoma is het allemaal wat te snel gegaan. Ja, daar zagen ze wel dat print het ‘moeilijk kon krijgen’ dus investeerden ze fors. Waarin? In de overname van SBS, een TV-station… De lamme helpt de blinde.

Wat beide situaties gemeen hebben is dat het gaat om ‘oude media’ (letterlijk) die zelfs als ze willen de huidige snelheid van veranderingen niet meer kunnen bijbenen.
Internetbedrijven en initiatieven komen en gaan steeds sneller, en de window of opportunity om er geld mee te verdienen is steeds kleiner. Je moet op het juiste moment de ideale koper zien te vinden, of je beursgang regelen. Facebook is het uiteindelijk gelukt. De beurskoers staat na een dieptepunt van 18 dollar weer boven de 50, maar ondanks uitstekende winstcijfers ging de koers deze week toch weer even ruim 10% naar beneden na de constatering van Facebook dat:”We did see a decrease in daily users, especially younger teens…”

Glas2
Het is met social media net als met kroegen. Op een bepaald moment is het nieuwe eraf, en dan verplaatst iedereen zich ergens anders heen. En als je dus een volle kroeg overneemt, op het moment dat iedereen eigenlijk zijn jas al aan het aantrekken is, dan is er grote kans dat ze ergens anders heen gaan, en je dus uiteindelijk een lege kroeg koopt.
En dat is nu de hamvraag bij Facebook: zijn de glazen daar halfvol of halfleeg?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in