In onze door data en informatie gedreven wereld worden hulpmiddelen die het mogelijk maken waarde uit die ogenschijnlijke chaos te halen, steeds belangrijker. “Business intelligence” claimt inzicht te kunnen geven in anders waardeloze gestructureerde data. Leveranciers van enterprise search oplossingen claimen “de speld in de hooiberg” te kunnen vinden in ongestructureerde informatie. Men zegt dat “Search” en “Business intelligence” naar elkaar toe groeit en elkaar “in het midden” zullen treffen, maar is dat wel zo?
Information Builders heeft een tijdje geleden een artikel gepresenteerd over search en business intelligence waarin zij door middel van een Venn diagram visualiseren hoe de twee werelden zich naast elkaar verhouden:
Het is hier net of de twee werelden/oplossingen even groot zijn. Dit is echter niet het geval.
We kunnen dit vanuit verschillende perspectieven bekijken: commercieel, marketinggedreven en technisch:
- Commercieel gezien gaat het om grote cijfers. De omzet die met BI oplossingen wordt gemaakt ($13,8 miljard in 2013) is ruwweg 5 tot 6 keer zo groot dan de omzet die in de (enterprise) search markt wordt behaald ($1,9 miljard in 2013).
- Vanuit een marketingperspectief rolt de propositie “business intelligence” lekkerder van de tong dan “search”. Alle organisaties doen “business” en wie wil er nou niet meer “intelligence”? Search is door de jarenlange ervaringen van personen met Google, verworden tot een werkwoord dat synoniem is met “het zoeken naar online informatie”. “Zoeken” verkoopt niet; “Zakelijke Intelligentie” wel.
- Vanuit een technisch perspectief zien we de afgelopen jaren een beweging van grote “system integrators” en leveranciers van BI tooling om zoektechnologie te kopen. Denk aan de overname van Autonomy door HP, Endeca door Oracle, Vivisimo door IBM, FAST door Microsoft en Exalead door Dassault. Zij zien terecht dat je pas écht inzicht kan krijgen door het combineren van gestructureerde data én ongestructureerde informatie. Zoektechnologie is zeer geschikt om grote hoeveelheden informatie te verwerken en daarbij ook “in” de ongestructureerde informatie te kijken. Iets wat met database driven BI tools niet mogelijk is.
Stephen Arnold – expert en criticus in de wereld van information retrieval – heeft een iets andere visualisatie gemaakt die volgens hem beter uitdrukt hoe “search” en “business intelligence” zich verhouden:
Stephen laat hiermee zien dat de wereld van “search” wordt overgenomen door de wereld van BI.
Een feit is wel dat zoektechnologie een belangrijke impuls geeft aan de ontwikkelingen op het gebied van BI en Big data. De meeste organisaties die in dit artikel zijn genoemd komen uit de wereld die door (relationele) databasetechnologie wordt overheerst. Zij komen erachter dat (relationele) databases sterke beperkingen hebben en dat zoektechnologie (NoSQL) deze beperkingen voor een groot deel weg kunnen nemen én nog iets extra’s kunnen bieden.
Ik ken twee voorbeelden van organisaties die uit de wereld van “search” komen en die zich meer naar de business intelligence oplossingen hebben bewogen: Endeca (nu van Oracle) en Attivio.
Lees ook de eerdere teksten over Search van Stauthamer