Home Innovatie & Strategie SD-Branch verandert pop-up stores snel in digitale merkambassadeurs

SD-Branch verandert pop-up stores snel in digitale merkambassadeurs

44
dainamics

Ze zijn niet alleen een zichtbaar onderdeel van stedelijke gebieden, maar ook van veel winkelcentra. Ze bevinden zich vaak op aantrekkelijke locaties, kunnen ergens de ene dag staan en de volgende weer verdwenen zijn. Ik heb het natuurlijk over pop-up stores. Niet alleen grote merken maken gebruik van tijdelijke locaties voor hun productlanceringen, ter ondersteuning van campagnes, voor seizoensgebonden activiteiten en om hun berichten te verspreiden. Ook kleinere, online retailers zien de pop-up store als een merkambassadeur in de analoge wereld.

Digitale pop-up

Maar hoe kan de flexibiliteit van pop-up stores samengaan met de steeds hogere eisen van klanten voor moderne winkelervaringen? Zij verwachten immers dat populaire digitale elementen uit de flagshipstores ook op de tijdelijke locatie beschikbaar zijn. Wi-Fi-hotspots, online en offline netwerken, digitale advertentieruimte, virtual reality, en nog veel meer.

Met name grote winkelketens zoeken naar manieren om de digitale ervaring in stand te houden zonder systeemonderbrekingen. Daarbij willen zij met het oog op de concurrentie zo weinig mogelijk inspanningen en investeringen doen. Zij kunnen zich geen langdurige aanvraagprocedures veroorloven, zoals voor een breedbandaansluiting. Evenmin hebben zij het geld voor de kostbare installatie van digitale infrastructuren in tijdelijke kleine ruimten.

Digitalisering met één druk op de knop

De oplossing hiervoor zijn sterk geïntegreerde box-oplossingen die end-to-end digitalisering van winkels met één druk op de knop mogelijk maken. Het enige waar de (tijdelijke) locatie over moet beschikken, is een stroomaansluiting.

Deze boxen bestaan al en maken gebruik van technologieën zoals Wi-Fi 6, LTE en ESL in combinatie met holistisch netwerkbeheer via SD-Branch. Door de toepassing van 5G en Wi-Fi 6E – de nieuwste draadloze en mobiele technologieën – worden ze nog interessanter en een echte ‘game changer’. Dit geldt met name voor nieuwe, immersive technologieën, zoals augmented en virtual reality.

5G: SIM-kaart is genoeg

Net als LTE zorgt 5G ervoor dat pop-up stores binnen enkele minuten met breedbandinternet worden verbonden zonder dat een provider een lijn hoeft aan te leggen. Het enige dat nodig is, is een SIM-kaart. Met 5G neemt de transmissiesnelheid aanzienlijk toe, terwijl tegelijkertijd de latentietijden worden teruggebracht tot enkele milliseconden. Een downloadsnelheid tot 10 Gbit/s is mogelijk onder ideale omstandigheden.

Wi-Fi 6 en Wi-Fi 6E: plaatselijk snel internet

Lokaal zorgen Wi-Fi 6 en Wi-Fi 6E voor vergelijkbare, krachtige netwerken. Beide zijn ontworpen voor gebruik in “high-density”-omgevingen. Dit zijn plekken waar zich zeer veel Wi-Fi-clients bevinden, zoals een hippe locatie in een luxe stadscentrum. Dankzij Wi-Fi 6 en, in de toekomst, Wi-Fi 6E, kunnen klanten razendsnel het internet op via hotspots.

Daarnaast kunnen ze producten en merken op een geheel nieuwe manier ervaren dankzij virtual reality. Met Wi-Fi 6E komt een nieuwe frequentieband beschikbaar, waarbij de vele storingen op 2,4GHz en ook al op 5GHz zijn opgelost. Winkeliers hebben op hun beurt een permanent, real-time overzicht van alle voorraden. De eveneens geïntegreerde ESL-technologie zorgt ervoor dat de prijzen automatisch en volledig digitaal worden weergegeven.

SD-Branch maakt het mogelijk

De sleutel om al deze digitale diensten goedkoop en snel aan te bieden wordt Software-defined Branch (SD-Branch) genoemd. Vooral klassieke winkels zoals retailketens, supermarkten of systeemgastronomie profiteren van de sterk geautomatiseerde netwerkconfiguratie die kenmerkend is voor SD-Branch. Alle netwerkcomponenten en -gebieden (WAN, LAN, WLAN en netwerk security) zijn gebundeld in één geïntegreerde oplossing voor netwerkbeheer.

Nieuwe of tijdelijke locaties kunnen zo met één muisklik op het bedrijfsnetwerk worden aangesloten en centraal vanuit de cloud worden beheerd. Zelfs complexe digitale diensten zijn razendsnel beschikbaar. Hierdoor verandert de pop-up-locatie in een mum van tijd in een volledig gedigitaliseerde merkambassadeur, met hetzelfde merkversterkende effect als grote, uitgebreid ontworpen flagshipstores.

Dr. Tarik Erdemir, Vice President Router & VPN-Gateways, LANCOM Systems

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here