Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Security industrie, overheid en scholen moeten samenwerken om kinderen veilig te laten...

Security industrie, overheid en scholen moeten samenwerken om kinderen veilig te laten gamen!

77

Door de vele digitale ontwikkelingen is er nogal veel veranderd in de manier waarop kinderen spelen. Aan de keukentafel vertellen kinderen niet meer over het potje voetbal dat ze hebben gespeeld op het veldje in de buurt. Ze vertellen vol enthousiasme over het spel Fortnite.

Volgens het HBSC onderzoek van 2017 onder scholieren gamet 35 procent van de basisschoolleerlingen dagelijks. In het voortgezet onderwijs is dit ruim 27 procent van de 12 tot en met 16 jarige leerlingen. Maar liefst 11 procent van deze 12 tot en met 16 jarigen besteedt vier uur per dag aan gamen. Gamen kan voor kinderen een rijke bron van vermaak zijn en leerzaam zijn. Toch kleven er ook de nodige cyberrisico’s aan gaming.

Gamen socialer

Games zijn tegenwoordig veel socialer en interactiever dan vroeger. Ze zijn de virtuele speelplaats van vandaag waardoor er regelmatig sprake is van cyberpesten. Via online- of social games kunnen kinderen bijvoorbeeld worden bespot tijdens online gesprekken met andere kinderen. Het kan ook zo zijn dat het ‘game-personage’ van het slachtoffer onophoudelijk wordt blootgesteld aan aanvallen. Bijvoorbeeld tijdens het spelen van een shooter game. Dit kan het spelplezier behoorlijk vergallen.

Hoewel deze vormen van cyberpesten vaak relatief onschuldig zijn, kunnen ze ook worden gebruikt door volwassenen met kwaadwillende bedoelingen. Het is erg gemakkelijk om via deze platformen in contact te komen met kinderen. Pedofielen en andere criminelen kunnen hier misbruik van maken. Dit, door bijvoorbeeld te proberen om het vertrouwen van kinderen te winnen. En ze vervolgens te verleiden tot een persoonlijke ontmoeting. Het is daarom belangrijk dat ouders en leraren goed in de gaten houden met wie kinderen online contact hebben.

Phishing

Hoewel phishing een verschijnsel is dat al jaren bestaat, passen cybercriminelen deze tactiek steeds vaker op kinderen toe. Cybercriminelen ontwikkelen bijvoorbeeld namaakdomeinen van populaire games om creditcardgegevens te stelen. Of om achter aanmeldingsgegevens van populaire spellen te komen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden doorverkocht.

Daarnaast worden er ook games aangeboden om malware te verspreiden. Afgelopen jaar werden bijvoorbeeld veel gamers slachtoffer van het computerspel Abstractism. De game verspreidde ongemerkt een script onder gamers om cryptovaluta te minen. Via deze tactiek, ook wel cryptojacking genoemd, maken cybercriminelen ongeautoriseerd gebruik van iemand anders zijn computer. Dit, om cryptovaluta te winnen. Het is daarom belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren om wantrouwig te zijn tegen online aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn.

Digitale maatschappij

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van de online risico’s rondom gaming. Gezien de digitale ontwikkelingen niet te stoppen zijn, zullen we kinderen op verantwoorde wijze deel moeten laten nemen aan de digitale maatschappij. Het is daarom belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd worden voorgelicht. Niet alleen ouders kunnen hier een bijdrage aan leveren maar ook scholen. Zij kunnen kinderen leren omgaan met online etiquette, hun persoonlijke data en andere cybersecurity vraagstukken. Leraren zullen daarom moeten worden bijgeschoold om leerlingen meer richting, stimulans en inhoudelijke bagage te geven op het gebied van cybersecurity.

Echter is het droevig gesteld met de educatie rondom privacy- en securityissues. Kennis over cybercrime en hoe je moet omgaan met de risico’s wordt in het huidige onderwijssysteem niet of nauwelijks bijgespijkerd. Informatica is geen verplicht schoolvak en lang niet alle scholen bieden het aan. Veel ouders maken zich hier terecht zorgen over.

Uit een recent onderzoek van G DATA blijkt dat maar liefst driekwart (75,5%) van de Nederlanders vindt dat er op de basisschool voorlichting over cybercrime gegeven moet worden. Het gaat hierbij niet om het opleggen van regels, maar kinderen al op jonge leeftijd te laten begrijpen wat de impact is van cybercrime. Op deze manier kunnen we voorkomen dat kinderen slachtoffer worden.

Daarnaast is het belangrijk dat kinderen de beste bescherming krijgen. Denk hierbij aan noodzakelijke maatregelen zoals: het installeren van beveiligingsoplossingen voor alle (mobiele) apparaten, het maken back-ups en het downloaden van beveiligingsupdates. Bovendien bevatten de meeste beveiligingssoftware ouderlijk toezicht, waardoor ouders en scholen een veilige online omgeving voor kinderen kunnen instellen.

Kortom, als de security industrie, overheid en scholen intensiever samenwerken kunnen onze kinderen veilig genieten van games. Tenslotte zijn we samen verantwoordelijk voor een veiligere online wereld.

Jerrel Abdoel, Country Manager Nederland bij G DATA

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here