Home Internet SEO en Findability

SEO en Findability

99

Het is voor websites van essentieel belang om op de grote internet zoekmachines zoals Google.com, gevonden te worden. All jaren is het onderwerp SEO (Search Engine Optimalisation) een “hot topic”. SEO richt zich op het samenstellen van de content én de structuur van websites met als doel een hogere “ranking” te verkrijgen binnen zoekmachines op internet (internet search).

De principes die gelden voor het kunnen vinden van relevante informatie op internet (al dan niet met een commercieel doel) gaan echter ook op voor het vindbaar maken (increased findability) van informatie binnen organisaties (enterprise search).

SEO –> websites op Internet
SEO is “booming business”. Vele kleine en grote bedrijven hebben zich op deze markt gestort. Het is immers voor iedere website-eigenaar van belang om zijn website als hoogste resultaat op Google.com te krijgen. Dat garandeert veel bezoeken en – als het een beetje meezit – het kopen van producten of het afnemen van diensten.

De “kunst” van het verkrijgen van een hoge ranking op Google.com is het achterhalen van de algoritmes die de zoekmachine toepast om te bepalen welke pagina’s het meest relevant zijn voor de woorden die de gebruiker als zoekopdracht gebruikt.

Google gebruikt hiervoor – onder meer – het “PageRank” algoritme. Simpel gezegd komt dit algoritme neer op het principe “Hoe vaker een pagina wordt gelinked vanaf sites, hoe hoger de populariteit van die pagina”.
Uiteraard is dit niet de enige indicatie of een pagina relevant is voor een bepaalde query. In totaal gebruikt Google enkele honderden indicatoren in hun relevantie algoritme. Onderzoekers van SEO gebruiken de volgende uitgangspunten bij het verkrijgen van een hoge ranking in de zoekresultaten. De meeste van deze maatregelen moeten worden gezien als “best practices” bij het schrijven van content voor het web en het structureren van websites en pagina’s. Zie hiervoor ook de site “http://www.webrichtlijnen.nl/”. Deze richtlijnen bevatten ook veel technische aanwijzingen. We zullen ons hier echter beperken tot de meer inhoudsgerichte aspecten:

* Publiceer relevante content
Dit een beetje een “no-brainer”, maar waarom zouden mensen jouw site bezoeken als je niets waardevols te melden hebt? Bezoekers moeten iets kunnen “halen”. Dit punt is uiteraard belangrijk voor de PageRank. Site met relevante content worden vaker gelinked.
* Gebruik goede titels en datums
Titels van pagina’s is het eerste wat de gebruiker in een zoekresultaat ziet. Op basis van de titel van een pagina bepaald de zoeker in hoge mate of het resultaat is wat de gebruiker zoekt.
Goede datums bij artikelen dragen tevens bij aan het bepalen van de relevantie omdat dit een beeld van de actualiteit geeft.
* Zorg voor regelmatige updates en nieuwe content
De internet search engines indexeren sites met regelmatige updates vaker. Als je niets verandert aan de content van je site, zal de Googlebot je minder vaak bezoeken met consequenties voor je ranking. Denk echter ook aan updates van de content via RSS-feeds.
* Gebruik een logische sitestructuur
Door de indeling van een site in een logische structuur zullen de internet search engines resultaten op onderwerp kunnen tonen en naast de hoofdurl tevens vergelijkbare onderdelen van de site tonen.
* Gebruik “friendly URL’s”
“leesbare” urls (//titel-van-artikel.html”>http://<sitenaam>/<sectie>/titel-van-artikel.html in plaats van /?pageid=9″>http://<sitenaam>/?pageid=9). De leesbare urls zijn sterke aanwijzingen en deze bevatten ook inhoudelijk goede metadata voor een pagina.
Belangrijke opmerking hierbij is dat het voorzien van webpagina’s van metadata zoals omschrijvingen, keywords en categorieën niet werkt op het internet. Deze informatie is zeer gevoelig voor “spam” door het opnemen van extra keywords en termen om zo te proberen de pagina hoger in de zoekresultaten te krijgen. Google slaat deze metadata derhalve over en betrekt deze niet in het bepalen van de relevantie van een webpagina.

Findability of “vindbaarheid” –> Bedrijfsinformatie
Het onderwerp Findability is een onderwerp dat met name binnen organisaties wordt gehanteerd. Dit onderwerp lijkt echter zeer sterk op de SEO principes die op internet gelden.
Het gaat er – net zoals op internet – om dat medewerkers in staat worden gesteld om de meest relevante informatie te kunnen vinden die zij nodig hebben voor het uitoefenen van hun functie.

De overeenkomsten zijn duidelijk: het is goed om informatie en documenten op een centrale plaats neer te zetten en ervoor te zorgen dat deze duidelijk is geschreven én is voorzien van duidelijke titels en structuren.
Via intranetten, DMSsen, CMSsen wordt dit ook geprobeerd.
Waarom is de informatie binnen onze bedrijfsmuren dan toch zo slecht te vinden? Hier komen we op het onderwerp “findability” of “vindbaarheid.

* Schrijven om gevonden te kunnen worden
Anders dan op het internet wordt informatie binnen een organisatie vaak niet opgeslagen om gevonden te kunnen worden door een grote groep van collega’s. Documenten worden geproduceerd, opgeslagen voor eigen gebruik en via de e-mail verspreidt naar de doelgroep.
Dit is een groot verschil met het publieke domein waar informatie juist wordt gepubliceerd om gevonden te kunnen worden. Wat heeft het voor zin om informatie op internet te zetten als niemand het kan vinden?
* Opslagstructuren
Het internet is met zijn websites feitelijk een zeer groot centraal CMS. Het formaat van de informatie is zeer homogeen (hoofdzakelijk HTML en PDF).
Hoewel er verschillende locaties zijn voor specifieke content zoals filmpjes en afbeeldingen, kunnen we toch stellen dat er enkele zeer grote opslagplekken zijn zoals Youtube en Flickr.
Zelfs het social networking platform is redelijk centraal te noemen door de hegemonie van FaceBook. Binnen organisaties is het alles behalve homogeen. Er is een intranet (vaak meer dan één) , een DMS (vaak meer dan één), een CRM, databases voor bedrijfsdata, filesystemen, e-mail etc.
* Metadata
Tevens anders dan op het internet doet metadata binnen organisatie er wél toe. Enterprise search oplossingen drijven op metadata om structuur aan te kunnen brengen, relaties tussen informatie te signaleren en filters in de zoekresultaten aan te kunnen bieden.

Daar waar er op het internet gebruik kan worden gemaakt van PageRank algoritmen en het gigantische aanbod aan indicatoren rondom het bezoek van websites, gebruikte zoekwoorden etc. van miljoenen gebruikers, ontbreken deze indicatoren binnen de bedrijfsmuren.

Zonder metadata is de bedrijfsinformatie zeer slecht vindbaar. Introduceer het begrip SEO dus ook bínnen uw organisatie en maak de vertaling van zoeken naar vinden. Om informatie en documenten beter vindbaar te maken moet aandacht uitgaan naar zowel het beheer als de ontsluiting van informatie.
Als uw interne zoekmachine niet goed functioneert, is de kans groot dat het te maken heeft met de kwaliteit van de content.

Lees ook de eerdere teksten over Search van Stauthamer

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in