Home Ondernemen & Business Serieuze bedreigingen voor retailkanaal

Serieuze bedreigingen voor retailkanaal

96

Ook Google lijkt van plan te zijn om eigen winkels te openen in de VS. Dit in navolging van Microsoft, Amazon en niet te vergeten Apple. Vooral de laatste heeft immers laten zien hoe succesvol je kunt zijn met eigen fysieke verkooppunten. Het zijn in ieder geval allemaal nieuwe spelers die een bedreiging vormen voor het traditionele retailkanaal.

Alhoewel, wat is dat traditionale retailkanaal eigenlijk (nog)? Voor het gemak schaar ik de verkoop van consumer electronics maar even gelijk met it en telecom. Dat doe ik, omdat ik verwacht dat die markten in elkaar opgaan vanuit de schermenfilosofie, waarbij dezelfde applicaties op meerdere platforms/schermen afgespeeld kunnen worden. Dus Android of iOS op je tv, pc, tablet en mobiel. Zo zal de verkoop van kleine en grote schermen zich samenbundelen via één verkoopkanaal. Specialisten met een focus daargelaten, daar is volgens mij altijd plek voor.

Nu even terug naar de vraag wat het traditionele retailkanaal eigenlijk is. Want producten en diensten in de communicatiehoek worden al langer en bijna vanzelfsprekend vanuit eigen stores verkocht. Denk aan telecomoperators met hun eigen verkooppunten, of aan kabelaanbieders en – een groep die ook steeds dichter tegen onze retail aan schuurt – de energieleveranciers.

Tel daar de overname van Bol.com door Albert Heijn bij op, en de komst van Amazon op de Nederlandse markt. Waarbij ik verwacht dat Amazon hier geen potten gaat breken. Dat is Ebay immers ook nooit gelukt, omdat wij hier te veel hingen aan ons eigen Marktplaats-model. Of ze moeten een deal sluiten met Lidl of Jumbo.

Veel van deze partijen willen zo dicht mogelijk op de huid van de consument kruipen. Dat doen ze naast software met eigen hardware (Amazon, Google)  en dus ook met eigen winkels. Vaak meer als showroom, maar toch. Hun concurrenten zijn de Mediamarkten en Experts van deze wereld.

Waar blijft de traditionele retailer in deze markt. Zeg maar de groep die we ooit bruingoed en grijsgoed noemden? Voorlopig lijken deze nog goed uit de voeten te kunnen met de verkoop van een breed assortiment producten, als televisies, wasmachines en overig witgoed, kleinelectronica als koffiezetters e.d., camera’s. Kortom met een breed assortiment dat de schermenfilosofie overstijgt.
Dat zou op termijn wel eens hun overlevingsstrategie kunnen zijn. Of het nu gaat om de Mediamarkt in de stad of de kleine retailer in het dorp. Dat, gekoppeld aan persoonlijke service, kan ze op de been houden.

Blijft staan dat het retailkanaal op het gebied van de schermproducten terrein gaan verliezen. En dat ze dat elders moeten terughalen. Bijvoorbeeld door het aanbieden van de diensten van operators, kabelaars en energievoorzieners.  Vaak kan een kleine aanpassing hier een grote toegevoegde waarde leveren. Denk aan de fotoservice van de Hema en later alle drogisterijketens. Er zijn kansen voor deze groep retailers, maar zeker meer bedreigingen.

Joost Heessels (1960) ging na zijn opleiding journalistiek de vakbladenwereld in. Na drie jaar startte hij zijn eigen uitgeverij; magenta publishing. Hierin is inmiddels een portfolio opgebouwd van magazines, online en events op het vakgebied van ict, telecom en office. Daarnaast is hij sinds twee jaar mede-eigenaar van Contender Company, specialist in curated content. Via twitter te volgen op @1joost

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in