Home Outsourcing Outsourcing in 2016: trendbreuk?

Outsourcing in 2016: trendbreuk?

33
digital

Al decennia lang hoef je niet echt goed te zijn ingevoerd om te kunnen voorspellen dat in een komend jaar de outsourcing van informatietechnologie zal groeien ten opzichte van het afgelopen jaar. Ook het komende jaar zal daar geen uitzondering op zijn. De absolute groei van de besteding van de IT-budgeten van organisaties bij externe partijen moet daarnaast nog een keer in het licht worden bezien van de dalende prijs “per kilo”: door bijvoorbeeld cloud computing en offshore outsourcing kunnen organisaties meer IT-dienstverlening inkopen voor hetzelfde budget.

De vraag is of shared services centers in 2016 verder integreren. De meeste organisaties hebben vandaag de dag nog steeds meer dan één shared service center. Ook is de omvang van de meeste shared service centers nog steeds beperkt. De shared service centers van de meeste organisaties zijn kleiner dan 100 FTE. Ik blijf moeite houden om het shared service center concept te zien als de wijze waarop organisaties hun ondersteunende processen moeten inrichten. Een shared services center strategie blijft een prima tussenoplossing indien organisaties zelf de kracht kunnen ontwikkelen om te optimaliseren. Daarmee verbeteren organisaties hun uitgangspunt voor de volgende stap, outsourcing. Organisaties kunnen zelf nooit de schaalvoordelen en flexibiliteit bereiken met een shared service center. Externe leveranciers blijven shared service centers altijd een stap voor.

Als de trendbreuk niet gaat komen van shared service centers, wat kunnen we dan verwachten in 2016? Ik hoop dat organisatie massaal gaan inzetten op innovatie. Geen technologische vernieuwingen maar technologie als enabler voor het verbeteren van de concurrentiepositie, meer marktaandeel en een hogere marge. Dat betekent samenwerking met kleinere niche leveranciers, partnerships. Organisaties moeten geschikte partners gaan zoeken. Dat betekent ook dat organisaties moeten accepteren dat een groot deel van deze innovaties niet succesvol zal zijn.

De vraag is wie binnen organisaties deze handschoen gaat oppakken. De afgelopen jaren hebben de meeste Chief Information Officers deze beker aan zich voorbij laten gaan. Dat 2016 het jaar mag worden waarop business managers innovatie gaan vormgeven! Dat is voor mij de trendbreuk waarop we al een paar jaar wachten. We spreken elkaar op 31 december 2016.

Erik Beulen, KPMG EquaTerra, geassocieerd met de Universiteit van Tilburg en verbonden aan Manchester Business School en Tias Business School.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here