Home Innovatie & Strategie Lessen van de Paris Motor Show: bijblijven na een eeuw vol ontwikkelingen

Lessen van de Paris Motor Show: bijblijven na een eeuw vol ontwikkelingen

146

Een aantal van de meest toonaangevende autofabrikanten ter wereld kwam deze maand bijeen op de Paris Motor Show. Ze toonden de laatste ontwikkelingen en doorbraken binnen de sector. Voor de 120e verjaardag van de oudste en meest gerenommeerde autobeurs ter wereld werden 230 historische auto’s en motoren tentoongesteld. Dit vormde een indrukwekkend totaaloverzicht van meer dan een eeuw vol technische, technologische en ecologische vooruitgang.

Eén ding dat de lange geschiedenis van de Paris Motor Show duidelijk laat zien, is dat de auto-industrie voortdurend verandert en in ontwikkeling is. En die ontwikkeling wordt steeds meer aangestuurd door de overstap naar elektrische en hybride voertuigen en de opkomst van zelfrijdende technologieën. De digitale revolutie en Industry 4.0 heeft netwerken van flexibele en efficiënte productiemiddelen mogelijk gemaakt.

Risico’s en uitdagingen

Deze innovaties brengen echter ook risico’s en uitdagingen met zich mee. Nu steeds meer bestuurders hun voertuigen op nieuwe manieren gebruiken, bijvoorbeeld door steeds geavanceerdere infotainmentsystemen of door hun auto te delen met anderen, is het duidelijk dat fabrikanten hun auto’s als meer dan alleen maar voertuigen moeten gaan zien.

Met alle veranderingen waar de sector mee te maken krijgt, moeten de meest toonaangevende fabrikanten kunnen vertrouwen op technologiepartners die hen kunnen helpen om al deze innovaties optimaal te benutten.

Om succesvol te zijn, moeten gerenommeerde autofabrikanten hun bestaande bedrijfsmodellen herzien en aanpassen aan nieuwe en opkomende trends. En nieuwe manieren vinden om samen te werken met technologische spelers. Dat betekent dat ze partners nodig hebben die hen de middelen geven om de technologische mogelijkheden van dit moment om te zetten in de mobiliteit van morgen.

Ze moeten innovatief zijn. En tegelijkertijd de veiligheid van hun producten, medewerkers en onze planeet waarborgen. Om de auto’s van de toekomst te kunnen produceren, moeten fabrikanten de kwaliteit van hun technische en digitale oplossingen centraal stellen. En samenwerken met innovatieve partners. Partners die begrijpen met welke uitdagingen de huidige automarkt geconfronteerd wordt. En die kunnen anticiperen op de toekomst.

Op de juiste manier verdergaan

Van on-demand technische ondersteuning en werkpakketten. Tot service-centres op maat en turnkeyprojecten. Zelfs de meest toonaangevende autofabrikanten hebben ondersteuning nodig bij hun projecten. Dit, terwijl ze de impact op hun bestaande processen zoveel mogelijk willen beperken.

De technologische ontwikkelingen in de autosector brengen risico’s met zich mee. Denk aan cyberaanvallen en mogelijke bedrijfsonderbrekingen. Die zullen op hun beurt waarschijnlijk gaan leiden tot nieuwe governance-maatregelen. Dit, naarmate de wet- en regelgeving beter wordt afgestemd op deze nieuwe technologieën.

Het is dus heel belangrijk – en zelfs essentieel – dat er bij het plannen van zelfrijdende voertuigen wordt samengewerkt met experts op het gebied van digitale technologie. Door hun bedrijfsmodellen te herzien en zich voor te bereiden op de risico’s waarmee de auto-industrie op dit moment te maken heeft. Zo zijn bedrijven beter in staat om toekomstige veranderingen het hoofd te bieden.

Zelfrijdende technologieën bieden nieuwe en interessante mogelijkheden. Fabrikanten moeten daarom serieus overwegen om samen te werken met gespecialiseerde adviseurs. Partners die hen op weg kunnen helpen naar hun volgende grote, innovatieve doorbraak. Op die manier kunnen ze ervoor zorgen ook in de toekomst nieuwe en geavanceerde ideeën en concepten te presenteren op gerenommeerde evenementen zoals de Paris Motor Show. 

Dik Vos, CEO van SQS

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in