Home Internet Sjoemelen met social media

Sjoemelen met social media

83

Je telt pas mee op de social media als je veel views, likes, shares, tweets enzovoorts weet te genereren met je blog, site, artikel of video. Status of prestige op social media wordt vooral ontleend aan kwantiteit of volume. Hoe meer, hoe beter lijkt het credo.

Op zich is er niets mis met het meten en waarderen op basis van aantallen. Zeker als een like, tweet of share oprecht is. Hier wringt echter de schoen. Steeds vaker komen berichten over het kopen van o.a. tweets en likes in het nieuws. Één van de bekendste voorbeelden hiervan is Mitt Romney, de republikeinse presidentskandidaat en tegenstander van Barack Obama voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2012. Media beweren dat 15% van de volgers zogenaamde fake-volgers zijn die via een betaalde dienst zijn gegenereerd: http://www.barracudalabs.com/wordpress/?p=2989

Romney kreeg in een kort tijdsbestek er bijna 117.000 volgers bij (zie figuur). Niet duidelijk is of Romney zelf of een van zijn vertrouwelingen hiertoe heeft aangezet. Het kopen van ‘twitter-followers’ en ‘facebook-likes’ lijkt trouwens aan een opvallende opmars bezig te zijn:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/kopen-van-twitter-followers-en-facebook-likes-in-opmars/SrZlei!J8mDuZCHqKadI/

Een ander veel voorkomend voorbeeld is het ‘kopen’ van positieve reviews voor een product of dienst via een wedstrijd waarbij de positiefste inzender een digitale camera of iPad kan winnen. Een oplettende lezer van een site merkte hierbij op dat kritische reviews snel werden gewist van de site.

Wat ook tot de categorie sjoemelen kan worden gerekend is de beïnvloeding door schrijvers van hun eigen blogs en artikelen. Sommige sites werken met het fenomeen trending discussies of het aantal reacties, waarbij artikelen of blogs met de meeste reacties bovenaan de ranglijst van trending discussies prijken. Op zich is ook hier niets mis mee. Echter, sommige overijverige schrijvers doen wel erg hun best om op elke individuele reactie een tegenreactie te plaatsen. Een analyse laat zien dat dan in sommige gevallen zowat 30 – 50% van de reacties van de schrijver zelf komen…

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van dubieuze beïnvloeding via social media. Lange tijd was de kracht van social media openheid en transparantie. Een zeer belangrijk en kostbaar goed voor alle internetgebruikers . Maar als achter al deze likes, tweets, reviews enzovoorts list en bedrog schuil gaan, wordt dit kostbare goed steeds meer bedreigd en gaat het misschien zelfs verloren.

Gesjoemel met social media: daar doe jij toch zeker niet aan mee?

Leon Dohmen, dohmen@logica.com“>dohmen@logica.com“>Leon.dohmen@logica.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in