Home Innovatie & Strategie Slimme meters moeten beter: meer besparen door actueel inzicht

Slimme meters moeten beter: meer besparen door actueel inzicht

104

Slimme energiemeters moeten inzicht bieden in actueel energieverbruik en bijbehorende kosten. Alleen dan zullen ze aanzetten tot energiebesparing. Uit onderzoek van de Vereniging Eigen Huis (VEH) blijkt dat slimme meters van energieleveranciers vaak geen actueel overzicht bieden. Zonde, want technologisch zou het allang gerealiseerd kunnen worden.

VEH roept energieleveranciers op om slimme energiemeters te verbeteren. De vereniging deed onderzoek onder 4.400 consumenten. Hieruit blijkt dat veel slimme meters te weinig inzicht geven in energieverbruik. De meters zijn onduidelijk en tweemaandelijkse overzichten via de post, die overigens bij wet verplicht zijn, worden niet ontvangen. Dat leidt ertoe dat veel slimme meters niet aanzetten tot besparing, zo schrijft VEH.

meters

Tevreden met behaalde resultaten

De slimme meters die energieleveranciers inzetten, kunnen inderdaad beter. Dat wil alleen niet zeggen dat we niet tevreden mogen zijn met de resultaten die tot nu toe bereikt zijn. De helft van de ruim vierduizend consumenten die de vereniging ondervroeg, heeft door inzicht in energieverbruik het verbruik kunnen verminderen. Liever zien we natuurlijk dat alle consumenten hun energieverbruik verminderen door inzicht. 50% is echter een goed uitgangspunt.

Het is zeker een goed uitgangspunt als je bedenkt dat lang niet alle gebruikers snappen wat op het scherm van de slimme meter te zien is, of een tweemaandelijks verbruikskostenoverzicht ontvangen. Op dat vlak kunnen slimme meters zeker beter. Zo kunnen gebruikers van de Smappee Energiemonitor in een app gewoon realtime het verbruik volgen. En ze kunnen bekijken welke kosten daaraan verbonden zijn. Hoezo, tweemaandelijks? Een groot deel van onze gebruikers wil direct inzicht!

meters

Eigen onderzoek

Om de resultaten van onze monitor en bijhorende app te verbeteren, doen we regelmatig onderzoek naar de ervaringen van onze gebruikers. Wat blijkt? De belangrijkste reden waarom de gebruikers onze energiemonitor hebben, is inderdaad om overal en altijd inzicht te krijgen in het energieverbruik en bijbehorende kosten. 80% zegt dan ook door het inzicht veel bewuster om te gaan met energie.

Als de slimme meters van de energieleveranciers het inzicht in actueel gebruik en bijbehorende kosten nog niet bieden, dan lopen ze onnodig ver achter. De nalatigheid van de energieleveranciers om dit inzicht te bieden aan hun klanten, leidt ertoe dat gebruikers zich niet bewust zijn van de hoeveelheid energie die ze gebruiken. Dat leidt er dan weer toe dat gebruikers hun gedrag niet kunnen aanpassen. Ze hebben immers geen idee hoeveel invloed een bepaalde verandering kan hebben.

Slimme meters kunnen inderdaad slimmer

Door ons onderzoek zien we dat de houding van consumenten tegenover energiegebruik én het gedrag van de gebruikers is veranderd. Bijna 60% zegt dat ze bewuster omgaan met energie. Bijna 50% apparaten vaker uit en ruim 40% zegt lampen eerder uit te doen als ze een ruimte verlaten. 30% van onze gebruikers ziet hele tastbare resultaten terug op hun energierekening: de kosten zijn gedaald.

Meters

We zijn het dus eens met de VEH: slimme meters kunnen inderdaad slimmer. Vooral door meer inzicht te bieden. Dit kan technologisch gezien al lang. Hierdoor wordt de gebruikservaring verbeterd, de energierekening verlaagd en zo op de lange termijn het meeste opgeleverd voor het milieu.

Stefan Grosjean – oprichter & CEO Smappee

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in