Home Ondernemen & Business De slimme retailer gebruikt smart technology

De slimme retailer gebruikt smart technology

225

De dagen van de klassieke retailer zijn voorbij. Dat merk je aan de leegstand in menige winkelstraat, aan veel minder winkelend publiek op koopavonden. De middenstander die wil overleven zal daadwerkelijk de connectie moeten maken tussen de online en offline wereld. Gemeenten kunnen daarbij helpen met een smart city plan. Maar ook de retailer zelf heeft tools in handen om klanten veel beter aan zich te binden.

Omnichannel is dé nieuwe filosofie in de wereld van de detailhandel. Online en offline winkels maken deel uit van één keten en moeten elkaar aanvullen. Een van die aanvullingen is in-store-technologie, die bijvoorbeeld jongeren die online actief zijn naar fysieke winkels moeten lokken. De Amsterdamse vestiging van Hunkemöller – vorig jaar februari geopend – doet dat met paskamers die sfeerverlichting en -muziek naar keuze bieden. Die variëren van thema’s sexy tot strand. Maar er is ook een selfiespiegel voor optimaal poseren, een social wallmet geïntegreerde camera om je belevenissen in de winkel te delen. En een bodyscanner om je afmetingen precies in kaart te brengen. Het is een fijn staaltje technologie, waarmee de band met de klant kan worden verstevigd.

Augmented spiegel

De tijd dat ik een winkel binnenloop en persoonlijk welkom wordt geheten is dan ook niet meer ver weg. De winkelier weet dankzij IoT-technologie wie de winkel binnenstapt, ziet direct mijn online activiteiten en kent dus ook mijn voorkeuren. Daardoor wordt het advies niet alleen persoonlijker, maar ook effectiever. En als ze bijvoorbeeld mijn favoriete broek niet in de juiste kleur hebben, kan ik in de augmentedspiegel de broek wel in de gewenste kleur zien. Direct daarna wordt de juiste pantalon besteld en voordat ik thuis ben is deze al afgeleverd. Met andere woorden: winkelen wordt een geheel andereexperience. Een belevenis waarin de online en offline wereld met elkaar moeten connecten.

Deze situatie realiseren is minder lastig dan wellicht gedacht. Een eerste vereiste is een krachtig draadloos netwerk dat in complexe omgevingen uitstekend blijft functioneren. Winkels en winkelstraten zijn complex, omdat er vaak gebruik wordt gemaakt van materialen en apparatuur die voor interferenties zorgen. Dankzij bijvoorbeeld de BeamFlex technologie is het mogelijk altijd een optimaal WiFi-signaal te versturen.

Een andere belangrijke voorwaarde is één IoT Suite, waarmee je als retailer meerdere netwerken eenvoudig kunt samenvoegen tot één beveiligd IoT-toegangsnetwerk. Het is, zeg maar, de lijm om de wereld van sensoren, camera’s en allerlei andere toepassingen met elkaar te verbinden. Met uitstekende access points en switches heb je als retailer de basisinfrastructuur klaarliggen. Daarbij kan WiFi ook kassasystemen ondersteunen en zorgen voor een consistente toegangspolicy en -ervaring op alle netwerklocaties. En last but not least; dankzij location based serviceskunnen retailers extra diensten bieden via het WiFi-netwerk.

Realiteitszin

Gemeenten kunnen retailers daarbij ondersteunen door een smart city te ontwikkelen. De stad levert dan de basisinfrastructuur aan de retailers via een public WiFi-omgeving. Wat dat betreft signaleer ik een positieve houding, waarbij gemeenten realistischer kijken naar de mogelijkheden van een smart city. Er wordt steeds meer in oplossingen gedacht: betere services aan inwoners en bezoekers tegen uiteindelijk lagere kosten. Met andere woorden: er wordt veel meer gekeken naar de return on investment (roi) dan naar wat het kost. Een

belangrijk nuanceverschil. Dit, omdat de focus bij gemeenten meer en meer komt te liggen op welke meerwaarde kan worden gerealiseerd.

Customer engagement vergroten

De realiteitszin bij gemeenten omtrent smart cities is dus uiteindelijk uitstekend nieuws voor retailers. Want dankzij nieuwe technologieën worden winkeliers ook kostenefficiënter, kunnen ze het contact met de klant intensiveren en beter op de behoeften inspelen. De customer engagement neemt toe. De online en offline wereld komen samen en de interactiviteit met de klant krijgt een enorme boost. Consumenten die in de stad een aankoop doen, willen namelijk dezelfde ervaring als wanneer ze thuis online shoppen. Als retailer is het tijd om dat echt te beseffen, om in deze nieuwe realiteit te kunnen overleven. Een realiteit waarin fysieke winkels zich veel meer moeten gaan focussen op voorlichting over producten, service en gemak.

Spencer Hinzen, EMEA Director Business Development bij Ruckus Wireless

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in