Home Cloud 5 slimme smart transit voorbeelden om gratis te kopiëren

5 slimme smart transit voorbeelden om gratis te kopiëren

62

Stelen mag niet. Goed opletten gelukkig wel. Vooral in de transportsector kijk ik graag rond, om te zien hoe vervoersmaatschappijen hun digitale transformatie aanpakken. Ze moeten wel. Het aantal stedelingen groeit en moet sneller en beter vervoerd worden dan ooit. Hierdoor zijn spelers in de transportwereld gedwongen om met creatieve en technische oplossingen te komen die hun klanten veilig en comfortabel van A naar B brengen. Data, sensoren en systeemintegratie worden hierbij steeds belangrijker. Smart transit heet dat. Maar hoe werkt dat precies? En wat kun jij ermee in jouw bedrijf? Dat vertel ik in dit artikel. Enjoy the ride!

Wat is smart transit en waarom moet ik dat weten?

Smart transit (=slim vervoer) kun je samenvatten in drie woorden. Veiligheid, communicatie en betrouwbaarheid. Als je als vervoersmaatschappij alle drie voor elkaar hebt, genieten je klanten van een optimale reiservaring. Dit, omdat die snel en vlekkeloos verloopt. Dat is natuurlijk prachtig, maar wat heeft de vervoerder daaraan? Als je onderstaande voorbeelden leest, kom je er snel genoeg achter dat smart transit vele meer brengt dan blije en loyale reizigers (wat al heel wat is!). Smart transit helpt je ook om je interne processen beter op elkaar aan te laten sluiten, wat je een hoop tijd en geld scheelt. Denk aan zaken rondom onderhoud, planning en crisismanagement.

Voorbeeld 1. Verhuis naar de Cloud zoals SBB

Swiss Federal Railways (SBB) beheert een sporennetwerk van zo’n 3000 kilometer, meer dan 800 stations, 430 miljoen reizigers en nog zo’n 53 miljoen ton aan transportgoederen. Onnodig te zeggen dat deze diensten een enorme hoeveelheid aan data met zich meebrengen. Om data-uitwisseling sneller en soepeler te laten verlopen, besloot SBB om alle systemen naar de Cloud te verhuizen. Nu hun databases, applicaties en infrastructuur services toegankelijker zijn voor de juiste mensen, zijn een hoop zaken een stuk makkelijker geworden. Zo kan SBB niet alleen spitsuren voorspellen, maar ook tijdig extra treinen inzetten om de drukte op te vangen. Daarnaast is de afstemming tussen planningen van vervoers- en goederentreinen beter geregeld.

Voorbeeld 2. Reserveer parkeerplaatsen voor vaste reizigers zoals SoundTransit

Reizigers houden het over het algemeen niet bij één vervoersmiddel: ze combineren treinen met auto’s, auto’s met bussen en bussen met ov-fietsen. SoundTransit, een vervoersmaatschappij in Washington State, verdiepte zich in de reispatronen van hun klanten. De organisatie kwam erachter dat veel mensen met de auto naar het treinstation komen, om met de trein verder te reizen richting de stad. Het vinden van een parkeerplek was nog wel eens lastig, en zorgde er soms zelfs voor dat reizigers hun trein misten. Speciaal voor vaste reizigers maakte SoundTransit het mogelijk om een parkeerplek te reserveren. Op basis van kentekenherkenning konden deze reizigers snel het terrein op en werd de overgang van auto naar trein een stuk minder tijdrovend.

Voorbeeld 3. Creëer een sensornetwerk zoals Dublin Bus

Terug naar Europa. Dublin Bus begon enige tijd geleden met Real Time Passenger Information (RTPI) om reizigers te voorzien van gepersonaliseerd reisadvies gebaseerd op de actuele situatie op de weg. Hierdoor kan Dublin Bus vertragingen, aankomsttijden en andere details communiceren met reizigers zodat zij precies weten waar ze aan toe zijn. In iedere bus zijn sensoren en een GPS-systeem aangebracht, naast een radio en computer om de exacte locatie te kunnen verzenden naar een centrale computer. Dublin Bus deelt deze informatie niet alleen met reizigers, maar analyseert ook de inkomende data van smartphones om de routes en bezetting van de bussen beter aan te passen op de vraag.

Voorbeeld 4. Laat reizigers zich veilig voelen zoals MARTA

Het is natuurlijk geweldig dat vervoersmaatschappijen nieuwe technologieën inzetten om het reizigersgemak te vergroten. Het wordt nog beter als je dezelfde techniek in kunt zetten om de veiligheid te vergroten. Om deze reden ontwikkelde MARTA (Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority) de MARTA See & Say app. Met deze applicatie kunnen reizigers die een incident of verdachte activiteit spotten direct contact opnemen met de beveiliging. Omdat de app twee kanten op werkt, kunnen beveiligers om extra informatie en fotomateriaal vragen. Zo kunnen beveiligers de situatie beter inschatten. Dit maakt het werk van beveiligers makkelijker en de reis van de app-gebruikers veiliger.

Voorbeeld 5. Introduceer digitale betaalmogelijkheden zoals Seoul Metro

Azië, bekend om zijn copycats, is hard bezig met een digitale inhaalslag. Dit zie je ook in de manier waarop Aziatische vervoersmaatschappijen de communicatie met hun reizigers regelen. Dit doen ze zelfs zo goed, dat ik durf te stellen dat ze op sommige gebieden al verder zijn dan hun Westerse collega’s. Een mooi voorbeeld is de metro in Seoul, waar muntjes en briefjes voorgoed zijn verbannen en vervangen door betalingen via smartphones. En omdat de vervoerder ook een app ontwikkeld heeft die reizigers op de hoogte houdt van actuele vertrek- en aankomsttijden, kunnen zij plannen, boeken en betalen met één apparaat.

Zo, dat waren 5 smart transit voorbeelden van over de hele wereld. Wat vond je ervan? Zat er iets bij dat jij kunt gebruiken in de communicatie met jouw eigen klanten (binnen of buiten de transportsector)? Laat het weten in een reactie!

Wil je weten wat er nodig is om als vervoerder te veranderen in een smart transit provider? Download dan ons white paper.

Ruben van der Zwan, CEO & Founder van Yenlo

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here