Home Internet Social integration: de volgende stap in online zakendoen

Social integration: de volgende stap in online zakendoen

87

In maart van dit jaar lanceerde Aegon het merk Kroodle, een slimme nieuwe manier van verzekeren, gebouwd rond mobiliteit en social media. Mark Zuckerberg, de oprichter en CEO van Facebook, schijnt de opkomst van dit soort diensten op de voet te volgen. Kroodle zou namelijk heel goed een voorbode kunnen zijn van ‘social integration’, de volgende stap in online zakendoen.

Via mijn bedrijf GlobalOrange was ik nauw betrokken bij het tot stand brengen van de back-end koppeling van Kroodle met Facebook en Twitter. Zo zag ik van dichtbij dat veel mensen aanvankelijk heel sceptisch waren over deze ‘sociale’ manier van verzekeren, maar het succes spreekt inmiddels voor zich. Ik zie het als een bevestiging dat je met pionieren en innoveren succes kunt boeken, ondanks de onzekere economie, en zelfs met iets vluchtigs als social media.

Sociale integratie
Social media vind je tegenwoordig overal. Elke organisatie doet er wel iets mee en vaak is het zelfs een centraal onderdeel van de PR-strategie geworden. Een goed voorbeeld is de opkomst van Webcare-teams, die met snelle en proactieve communicatie via social media veel werk van de klantenservice overnemen. Kroodle gaat er nog een stap verder in, want hier is de hele dienstverlening rond social media opgezet. De reden is eenvoudig: ‘social integration’ biedt namelijk nog meer voordelen, zowel voor de gebruikers als voor bedrijven. Mark Zuckerberg deelt die mening, want onlangs nog benadrukte hij nog dat de afgelopen vijf jaar draaiden om het ontwikkelen van API’s en dat de volgende vijf jaar zullen gaan over social integration. Ofwel: het verrijken van applicaties en diensten met informatie van sociale media.

Voordelen
Diensten koppelen aan social media kan veel voordelen hebben, zowel voor bedrijven als consumenten. Zo kan een tevreden klant die jouw bedrijf aanbeveelt aan vrienden beloond worden met kortingen op producten of diensten: online mond-tot-mondreclame die nog wat oplevert ook. Bedrijven hebben dankzij social media direct contact met hun doelgroep, waardoor er snel en adequaat kan worden ingespeeld op de vragen, opmerkingen of zelfs tips uit de markt.

Een ander voordeel is de mogelijkheid van differentiatie. Kroodle krijgt soms de vraag of er onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende gebruikersgroepen. Hoewel Kroodle dit niet doet, kan er in de toekomst best een andere verzekeraar opstaan die op basis van gezondheidsprofielen verschillende premies invoert. Zo’n verzekeraar kan via Facebook de echte ‘gezondheidsfanaten’ opzoeken en deze mensen vanuit een slimme risicoanalyse een veel scherpere verzekeringspremie aanbieden dan bijvoorbeeld een pizza-etende World of Warcraft-speler.

Openheid vs. privacy
Daar kan natuurlijk wel een eng kantje aan zitten. Stel je voor dat zo’n verzekeraar na een jaar zegt: “geef ons toegang tot je gehele Facebook-account en je krijgt 25% korting op je premie”.  Je geeft dan al je persoonlijke informatie op voor een mogelijke korting. Of een duurdere premie, want ook gezondheidskwalen en gevaarlijke hobby’s als skydiven worden meegewogen in de bepaling van je premie. Alles draait hier om vertrouwen. Accepteer je dat een verzekeraar in jouw persoonlijke leven gaat wroeten om te kijken hoe gezond je leeft? Vertrouw je hem met jouw privacy? Zelf vind ik dat sommige mensen nogal
sterk op het privacyvraagstuk reageren, maar het kan zeker geen kwaad om kritisch te blijven. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat de klant centraal staat. Een klant die zich koning voelt en ziet dat de voordelen van deze ‘sociale dienstverlening’ groter zijn dan de nadelen, is een tevreden klant.

Wees voorbereid
Het mag duidelijk zijn: ik ben er van overtuigd dat we de komende jaren nog veel gaan horen van social integration. Het biedt enorme kansen voor bedrijven om hun dienstverlening te verbeteren, hun klantenbestand te vergroten en allerlei moderne nieuwe producten in de markt te zetten. Bedrijven zouden nu al  moeten gaan nadenken over de kansen die hier liggen. Een goede samenwerking tussen marketing en software-ontwikkeling is hierbij van groot belang. Bestaat er wellicht ook een Kroodle-achtig concept voor hun dienstverlening? Dan is het tijd om daar nu mee aan de slag te gaan!

Erik Seveke, Managing Director GlobalOrange.nl

 

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here