Home Work Life Balance Social media kunnen afleiden maar voegen ook waarde toe!

Social media kunnen afleiden maar voegen ook waarde toe!

118

Moet je social media nu verbieden op de werkvloer of is het een kwestie van mensen opvoeden?

Veel bedrijven hebben moeite met deze vraag en zijn geneigd om bepaalde toegang tot social media te blokkeren. Fujitsu heeft hier onderzoek naar gedaan en bevroeg 1500 IT’ers. Zij gaven aan dat de meest geblokkeerde sites Facebook en Twitter zijn. Wat moeten we hier nu van vinden? Waarom zou het nu juist wel of juist niet mogen?

De NationaleVacaturebank.nl deed onderzoek onder 900 mensen naar hetzelfde fenomeen en daaruit bleek dat 48% zegt dat ze regelmatig ervaren dat ze afgeleid worden juist omdat zij social media gebruiken tijdens het werk. 27% zegt zelfs dat de dagelijkse werkzaamheden ermee onder druk komen te staan. Helemaal verbieden is alleen geen goede optie. Het is veel beter om te kijken naar manieren om werknemers ‘op te leiden’ in de manier waarop zij om kunnen gaan met social media tijdens werk. Zij kunnen social media namelijk heel goed inzetten ten bate van het bedrijf en die vruchten zouden bedrijven moeten plukken.

Waar vooral naar gekeken kan worden is naar voorbeeldgedrag. Elke organisatie kent heel ervaren social media gebruikers die ook weten hoe zij het bedrijf op een goede manier in de spotlight kunnen zetten. Minder ervaren social media gebruikers kunnen hier wat van leren. Laat dit gebeuren! Werknemers voelen zich immers vaak ook meer verbonden met elkaar op het moment dat zij communiceren over de organisatie met hun netwerk buiten het bedrijf. Ook zorgt het voor kennisoverdracht.

Er is wel een voorwaarde en dat is vertrouwen. Dat is nog belangrijker dan controleren. Het bedrijf doet er goed aan om het vertrouwen te geven in de mensen die op social media over het bedrijf praten. Dan kunnen zij dat ook in alle openheid doen en leren ze de juiste ’tone of voice’ door mee te kijken bij andere collega’s.

Werkgevers hebben nog wat stappen te zetten als het gaat om het benutten van social media voordelen op de werkvloer. Nederland mag dan wel ‘Kampioen Twitteren’ in Europa zijn, we kunnen nog een hoop verbeteren. In 2013 was 27% van het Nederlandse bedrijfsleven actief op Twitter. Bijna driekwart moet dus nog stappen zetten om deze media te omarmen. Hier valt nog veel te halen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in