Home Internet Sociale Media: gebruik verandert, gedrag niet

Sociale Media: gebruik verandert, gedrag niet

81

Dat Sociale Media ertoe doen en belangrijk zijn voor het verbeteren van je klantrelatie, weten we allang. Maar hoe nieuwe tooltjes binnen Sociale Media precies werken, is een ander verhaal. Wat je wel en niet kan doen en welke App interessant is, leren we meestal het eerste van onze kinderen of neefjes. Nog niet lang geleden keken mijn kinderen ademloos toe als ik een Betamax-tape verwisselde. Nu kijk ik mijn ogen uit als zij met twee vlugge swipes de nieuwste App delen met wie dan ook. De wereld op z’n kop? Ik denk het niet. Ik let goed op en ik vind het belangrijk, want wat schoolkinderen en jongeren nu doen, doen wij ook over een jaar (of twee). Niet alleen privé, maar ook zakelijk.

Dat de wereld van Sociale Media continu in beweging is, bewijst de ondergang van Hyves en de opkomst van Snapchat. Deze nieuwe App maakt het mogelijk om een foto of korte video te maken en te verzenden naar Snapchat-vrienden. De foto kan met tekeningen en tekst worden bewerkt en vervolgens kan je aangeven hoe lang je vrienden de foto of video mogen zien: minimaal 1 seconde en maximaal 10 seconden. Daarna verdwijnt de video of foto helemaal, of tenminste, deze wordt niet opgeslagen op je device. Kijk, dat scheelt in het verwijderen van honderden onzinkiekjes per jaar (via WhatsApp). Ook het ‘onttaggen’ van onhandige foto’s die je vrienden op hun tijdlijn zetten is niet meer nodig. Dat Snapchat groot is blijkt uit het gebruik: er worden 400 miljoen ‘snaps’ per dag gedeeld. Ter vergelijking: op Facebook worden ‘slechts’ 350 miljoen foto’s gedeeld.

Dat Snapchat ook een leuke zakelijke toepassing kan worden, behoeft geen betoog. Het is handig voor bedrijfsuitnodigingen, productnieuws of demovideo’s. Maar natuurlijk ook voor foto’s van bedrijfsfeestjes, vrijdagmiddagborrels, of nog leuker, foto’s van kantoorgrapjes. We kennen ze allemaal, en weten allemaal dat veel van dit soort foto’s maar beter niet naar buiten kunnen. Met Snapchat is  het wel heel moeilijk hier zicht op te houden. Wat te doen? Net nu de meeste bedrijven hun zakelijke pagina’s op Facebook, Twitter en Linkedin op de rit hebben, en hun digitale imago hebben vervolmaakt, kunnen onachtzame medewerkers dit zorgvuldig opgepoetste imago weer teniet doen met één Snapchat.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de meeste bedrijven hun eigen regels over het gebruik van Sociale Media op de werkvloer nog niet helemaal duidelijk hebben. Een probleem dat daarbij komt kijken is dat ook de wet weinig richtlijnen geeft. Daarom wordt er steeds vaker een Sociale Mediadispuut uitgevochten voor de rechter. Dat schept weer precedenten en dus helderheid, maar op een langzame manier. Een voorbeeld van zo’n rechtsgang is het Blokker-incident. Daarbij speelde  de vraag of Facebookberichten onder het relatiebeding vallen.  De uitkomst is dat een digitale scheldpartij van werknemer op de baas tot ontslag kan leiden.

Is het dan zo moeilijk om als werkgever het Sociale Mediagedrag van de werknemers in het gareel te houden? Veel hangt af van de openheid en het vertrouwen dat er op de werkvloer heerst. Stel heldere beleidsregels op en trekt een duidelijke grens tussen zakelijk en privégebruik tijdens kantooruren. Dan weet het personeel wat er verwacht wordt. Formuleer gedragsregels die werknemers op hun verantwoordelijkheid wijzen. Want welk Sociale Mediakanaal men ook gebruikt: de risico’s van verkeerd gebruik zijn groot. Geef daarom aan wat de gevolgen zijn als men de beleids- en gedragsregels niet naleeft. Maar vooral: práát met je werknemers over wat het bedrijf verwacht. En vertel hen hoe belangrijk het is dat er geen gevoelige informatie naar buiten lekt. Als je dat met enige regelmaat doet, hoeft Snapschat, en ook de tientallen navolgers van deze App, geen wezenlijk gevaar te zijn voor de organisatie.

Bram Haasnoot, RealOpen IT

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in