
Crises, toegenomen consumentenverwachtingen en razendsnelle technologische ontwikkelingen: het zijn roerige tijden voor spendmanagement- en supplychainprofessionals. Deze 11 voorspellingen van thoughtleaders schetsen de trends waar we in 2024 niet omheen kunnen.
2023 stond in het teken van kostenbeheersing. Dat had alles te maken met de economische omstandigheden. Tegelijkertijd werden professionals in spendmanagement geconfronteerd met onverwachte risico’s in de supplychain. Bovendien namen de eisen op het gebied van milieu, maatschappij en bestuur (ESG) toe. Dat gold ook voor de consumentenverwachtingen.
2023 was ook het jaar waarin veel marktleiders het roer omgooiden. Ze ondernamen stappen voor het toekomstbestendig maken van hun supplychains. Ook was dit het jaar waarin generatieve AI een centrale rol ging spelen in vrijwel elke technologische discussie.
Vooruitblikken
Het is nu tijd om vooruit te blikken. Hoe beïnvloeden actuele gebeurtenissen, zakelijke ontwikkelingen en technologische vernieuwingen de richting van spendmanagement in 2024? Welke strategieën en technologieën gaan marktleiders gebruiken om hun supplychains veerkrachtiger en efficiënter te maken?
Dit zijn de voorspellingen voor 2024 van SAP’s thoughtleaders op het gebied van intelligent uitgavenbeheer en bedrijfsnetwerken:
1. ‘Focus op oplossingen die AI-scenario’s mogelijk maken’
“Generatieve AI trok in 2023 veel aandacht van bedrijven. Het is niet langer de vraag of ze AI zullen gebruiken, maar hoe snel ze het kunnen inzetten en er voordeel uit kunnen halen. In 2024 zullen de koplopers zich richten op oplossingen die concrete en bruikbare AI-scenario’s mogelijk maken. Ze zullen ook beseffen dat AI alleen werkt als de data betrouwbaar en toegankelijk zijn.”
“SAP heeft een unieke positie om organisaties te helpen met het verzamelen, visualiseren en benutten van de enorme hoeveelheid data en transacties in onze systemen en zakelijke netwerken, om zo hun succes te vergroten.”
Muhammad Alam, President en Chief Product Officer, SAP Intelligent Spend en Business Network, en General Manager voor SAP Business Network
2. ‘Inkooporganisaties zetten AI in om uitdagingen te tackelen’
“In het nieuwe jaar blijven inkooporganisaties zich inzetten voor het beheersen van de kosten en continuïteit in hun leveringen. Daarmee ondersteunen ze de groei van hun bedrijven. Dit zijn de gebruikelijke manieren om meer waarde te leveren. Ik denk dat deze trend aanhoudt in de huidige economische situatie. De uitdaging voor inkooporganisaties is om de invloed te behouden die ze hebben opgebouwd bij stakeholders tijdens de onrustige jaren. Dit is vooral belangrijk nu kostenbeheersing weer voorop staat.”
“Ik geloof echter dat de rol van inkoop verder gaat dan alleen leveringsstabiliteit en kostenbeheersing. Ik zie dat inkoop zich meer bezighoudt met een breder risicomanagement binnen de supplychain. Dit komt door een groeiende diversiteit aan risico’s, zoals geopolitieke spanningen, duurzaamheidseisen, de behoefte aan verschillende leveranciers en aanhoudende zorgen over het arbeidstekort.”
“De uitdaging is om succesvol om te gaan met deze complexiteit. Inkoopafdelingen zullen daarom gebruikmaken van innovaties zoals generatieve AI, uitgavenanalytics en oplossingen voor categoriebeheer. Deze technologieën geven niet alleen relevante en actuele bedrijfsinzichten, maar verbeteren vooral de efficiëntie en productiviteit van de inkoopteams. Zo kunnen ze zich meer focussen op de strategische taken die stakeholders van ze verwachten.”
– Etosha Thurman, Chief Marketing en Solutions Officer, Intelligent Spend en Business Network, SAP
3. ‘Marktleiders blijven investeren in AI-technologie’
“De wereld verandert voortdurend, maar sommige dingen blijven hetzelfde. Zo zullen bedrijven zich nog steeds moeten aanpassen aan economische, politieke en duurzaamheidsgerelateerde uitdagingen. Dit vraagt om nieuwe strategieën en technologieën die de supplychain veerkrachtiger maken. Ik denk dat marktleiders in 2024 blijven investeren in oplossingen zoals AI-technologie om hun concurrentievoordeel te vergroten. Tegelijkertijd zullen ze ook kostenbesparingen en hogere winstmarges nastreven. Vooral in tijden van economische onzekerheid en hogere rentetarieven die de inflatie moeten bestrijden. Daarvoor zijn traditionele, kostenbesparende inkoopstrategieën en het strikt handhaven van inkoopbudgetten essentieel.”
– Jeff Collier, Chief Revenue Officer, Intelligent Spend en Business Network, SAP
4. ‘Generatieve AI en analysetools ondersteunen besluitvorming’
“Ondernemingen blijven hun inkoopprocessen digitaliseren. Daarmee groeit ook de behoefte aan een nog intuïtievere gebruikerservaring. Inkoopprofessionals zoeken naar manieren om meer tijd te besteden aan taken die waarde toevoegen. Daarbij kijken ze vooral naar generatieve AI en analysetools voor het ondersteunen van de besluitvorming. We verwachten dat de vraag naar deze technologieën en de gebruiksmogelijkheden in 2024 en de jaren daarna toenemen. Bij SAP onderzoeken we actief hoe we generatieve AI en analytische tools verder kunnen integreren in het SAP Ariba-aanbod. Want daarmee maken we de zakelijke processen van onze klanten eenvoudiger.”
– Salvatore Lombardo, SVP, Chief Product Officer, SAP Ariba Procurement Solutions, SAP
5. ‘Ook HR gaat van AI profiteren’
“Praktisch ingestelde marktleiders zullen hun processen met de nieuwste technologie zo efficiënt en eenvoudig mogelijk willen maken. Personeelsbestanden kunnen tot wel 40% uit externe werknemers bestaan. Het beheer daarvan vraagt om tools die zowel de gebruikerservaring vereenvoudigen als helder inzicht bieden in zowel externe als vaste medewerkers. Ik denk dat in 2024 veel organisaties kiezen voor een integrale aanpak van hun personeelsbeheer. Zo kunnen ze beter zien welke vaardigheden hun vaste en externe werknemers hebben en hoe ze die zo efficiënt mogelijk kunnen benutten.”
Koplopers zullen ook gebruikmaken van innovatieve AI-tools die de efficiëntie verhogen en de gebruikerservaring verbeteren. SAP Fieldglass-gebruikers profiteren in 2024 van geavanceerde AI-tools, zoals AI-gestuurde werkomschrijvingen, vertaalfuncties en een nieuwe generatieve AI-tool voor geautomatiseerde functieomschrijvingen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de nieuwe mogelijkheden die beschikbaar komen.”
– Vish Baliga, Chief Technology Officer, SAP Fieldglass Solutions, SAP
6. ‘Waardeketens profiteren van generatieve mogelijkheden’
“Veel klanten en prospects geven in hun plannen voor 2024 aan dat ze zich zorgen maken over de impact van de supplychaincrisis en de economische instabiliteit op hun bedrijf. Tegelijkertijd erkennen ze dat AI een cruciale rol speelt om voorop te blijven lopen in hun markt. Ze vinden het alleen lastig de echte voordelen van de vele beloftes te onderscheiden.”
“Kunstmatige intelligentie zal in 2024 nog meer waarde toevoegen aan organisaties. Bijvoorbeeld door hun waardeketens te versterken met generatieve en voorspellende mogelijkheden. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld het voorspellen van verstoringen, het vinden van alternatieve leveranciers van grondstoffen en het corrigeren van fouten in facturen. Daarnaast kan AI helpen bij het destilleren van relevante informatie uit verzoeken, het inschatten van verzend- en levertijden en het aanvullen van catalogusgegevens.”
“Een betere samenwerking tussen handelspartners leidt tot een betere communicatie en kennisdeling. Dat zie je bijvoorbeeld bij gebruikers van SAP Business Network Supply Chain Collaboration en oplossingen voor materiaaltracering en vrachtsamenwerking. Dergelijke oplossingen helpen de herkomst en de locatie van producten te volgen. In 2024 zal SAP Business Network ook makkelijker worden om te gebruiken dankzij netwerkconvergentie. Ook komt er een reeks datafederatieservices: diensten die ervoor zorgen dat de gegevens van organisaties op de juiste plaats worden opgeslagen en beschermd.”
– Joern Keller, Executive Vice President and Chief Product Officer, SAP Business Network
7. ‘Generatieve AI maakt een enorme impact, ook voor het mkb’
“Generatieve AI zal in 2024 een enorme economische impact hebben. Bedrijven kunnen hiermee hun omzet vergroten, de productiviteit verhogen en hun supplychains versterken. Maar dat is niet genoeg. Bedrijven moeten ook veerkrachtig zijn om te kunnen omgaan met onzekerheid en verandering. Daarom is de combinatie van AI en zakelijke netwerken zo krachtig. Hiermee kunnen bedrijven beter inspelen op de vraag en hun voorraad optimaliseren.”
“Deze technologieën geven bedrijven een voorsprong. Ze kunnen hiermee proactief inspelen op veranderingen in de klantbehoeften. De meest wendbare bedrijven profiteren in een klimaat van supplychainverstoringen en pieken in de vraag. Daarnaast zijn voor hen zakelijke netwerken van grote waarde, dankzij realtime informatie-uitwisseling en verbeterde zichtbaarheid van de supplychain.”
“Deze technologieën zijn niet alleen voordelig voor grote bedrijven. Middelgrote en kleinere bedrijven kunnen er ook van profiteren. Sterker nog, als grote ondernemingen moeite hebben om deze technologieën aan te passen aan hun specifieke behoeften, kunnen middelgrote en kleinere bedrijven sneller innoveren en concurreren. Ze kunnen daardoor veerkrachtige, voorspelbare en duurzame supplychains opbouwen.”
– Val Blatt, Global Head, SAP Business Network Customer Success en Go-to-Market, SAP
8. ‘Virtuele betalingen vereenvoudigen onkostendeclaraties’
“In 2024 zal de digitalisering rondom onkostendeclaraties een vlucht nemen. AI, automatisering en virtuele betalingsvormen maken processen rondom deze declaraties eenvoudiger.”
“In plaats van het gebruik van een bedrijfscreditcard, zullen medewerkers voor zakelijke uitgaven virtuele betalingen doen. Dat geldt ook voor hun reiskosten. Dit zal resulteren in twee soorten transacties: vertrouwde en uitzonderingen. De meeste transacties zullen vertrouwde betaalmethoden gebruiken. Artificial intelligence zal ze snel verifiëren als compliant, en zo een snelle terugbetaling verzekeren.”
“Kunstmatige intelligentie zal de uitzonderingen aan een audit onderwerpen om deze te controleren op geldigheid. In beide gevallen zullen betalingen sneller en gemakkelijker verlopen, en krijgen medewerkers meer tijd om zich te richten op wat voor hen en de organisatie het belangrijkst is.”
– Christopher Juneau, Head of SAP Concur Market Strategy, SAP Concur
9. ‘Embedded finance versoepelt zakelijke transacties’
“Na nog een jaar van significante verstoringen door economische en geopolitieke onzekerheid, hechten steeds meer bedrijven een groot belang aan het optimaliseren van de supplychain. Op die manier willen ze hun werkkapitaal beter beheren.”
“Embedded finance is daarbij verschenen als nieuw fenomeen. Daarbij zijn financiële diensten geïntegreerd in niet-financiële platforms. Dit belooft de manier waarop we zakendoen compleet te veranderen. Het versnelt transacties, vergemakkelijkt financiering tussen handelspartners en verlaagt handelsbarrières. Dankzij embedded finance hebben bedrijven de mogelijkheid om processen te optimaliseren. Bovendien krijgen ze hiermee naadloos toegang tot financieringsoplossingen via B2B-platforms. Uiteindelijk leidt dat tot meer gestroomlijnde betalingen, snellere kredietbeslissingen en een grotere toegang tot werkkapitaal.”
– Danielle Weinblatt, Chief Product Officer, Taulia
10. ‘Bedrijven versterken hun relaties met partners’
“Organisaties, vooral middelgrote bedrijven, moeten zich in de huidige dynamische marktomstandigheden aanpassen aan de behoeften van hun klanten en zichzelf. Een sterke relatie tussen organisaties en hun partner-ecosystemen is essentieel voor succes. Ik verwacht dat we meer bedrijven, zowel groot als klein, zullen zien die deze relaties willen aangaan.”
“Nu de kosten blijven stijgen voor het beheren van duurzame supplychains, moeten bedrijven zich wenden tot hun partner-ecosystemen voor hun expertise, vaardigheden en diensten. Deze aanpak kan de activiteiten van een bedrijf verenigen om een betere ervaring te bieden aan zijn kopers en verkopers. Zo ontstaat een sterkere samenwerking, creëren ze meer zichtbaarheid en transparantie, beperken ze risico’s en zorgen ze voor efficiëntere processen.”
– Claus Gruenewald, Head of Intelligent Spend en Business Network Partner Ecosystem, SAP
Nog één voorspelling
Onverwachte verstoringen zijn niet de enige reden waarom bedrijven worstelen in tijden van crisis. Dat is onlangs wel gebleken. Het gaat ook om hun bereidheid om met verstoringen om te gaan, zich aan te passen en sterker uit de crisis te komen. Veel marktleiders hebben deze les geleerd. Ze nemen actie om ervoor te zorgen – voor zover mogelijk – dat hun bedrijven voorbereid zijn op wat komen gaat.”
“Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Soms lijkt het alsof we een kristallen bol nodig hebben om in de toekomst te kijken. Of, om een meer gangbare term te gebruiken, we hebben ’zichtbaarheid’ nodig. Zichtbaarheid in markttrends. Zichtbaarheid in actuele, relevante gebeurtenissen. Zichtbaarheid in elke hoek van de supplychain.”
In 2024 zal SAP zich blijven focussen op het ontwikkelen en leveren van oplossingen voor spendmanagement en bedrijfsnetwerken. Daarbij maken we op een verantwoorde, betrouwbare en relevante manier gebruik van AI en creëren we zichtbaarheid voor bedrijven van elke grootte.
Mike Conners, communicatiespecialist voor het SAP Spend Management Communications-team