Sommige mensen zweren bij het volgen van een presentatie in plaats van het lezen van een boek. Anderen blijven liever bellen in plaats van dat ze een appje sturen. Ook zal er altijd een publiek blijven voor e-mail, hoewel er talloze andere manieren zijn om een boodschap over te brengen. Wat dat betreft zal ook de spraakassistent niet enkel fans oogsten en zullen sommige gebruikers blijven zweren bij de combinatie muis en toetsenbord.
Maar dat er een kentering zit aan te komen in de manier waarop we met computers interacteren is inmiddels duidelijk. Niet alleen bouwen de leveranciers van leidende platformen als Windows, Mac, Android, iOS en Chrome al spraakassistenten in, ook ontwikkelaars van in-car technologie doen hetzelfde en Amazon heeft met de Echo zelfs een losstaand apparaat dat puur het doel van intelligente taakassistentie dient. Met de volledige integratie van Siri in de laptop en desktopervaring van macOS Sierra duurt het niet lang meer of ook de zakelijke wereld kan straks niet meer om deze vorm van kunstmatige intelligentie heen.
Krachtige cloud maakt machine learning haalbaar
Want waarom zou je immers nog tijd blijven verdoen aan het klikken door allerlei menu’s en met je toetsenbord ingewikkelde commando’s in een prompt typen, als je met een hulpje als Siri, Google Now of Alexa hetzelfde veel sneller gedaan krijgt? Zulke tools leren van de gebruiker en maken volop gebruik van de kracht die cloud kan bieden. Qua technologie zijn we in enkele jaren tijd zo ver opgeschoten, dat inmiddels een veelvoud aan taken prima aan deze virtuele assistenten kan worden overgelaten, ook al is de hardware an sich niet heel krachtig.
Dat heb ik thuis aan den lijve ondervonden nu ik ook een Amazon Echo in bezit heb. De Alexa-interface maakt niet alleen dat we in het gezin in gewone mensentaal zonder beeldscherm aan zoekmachines of encyclopedieën vragen kunnen stellen, maar vooral ook dat we met deze hub de IoT-apparatuur in huis kunnen bedienen en bijvoorbeeld diensten als Spotify en Netflix aansturen. Hoewel het allemaal in het Engels gebeurt, kan een kind de was doen.
Potentie voor grote adoptie is aanwezig
Natuurlijk zal niet iedereen om zo’n apparaat of om een spraakgestuurde pc staan te springen. Privacy-issues blijven terecht een punt van aandacht en net als voor in de inleiding genoemde manieren van communiceren geldt, hangt het gebruik van een spraakassistent af van persoonlijke voorkeur. Maar net zoals geldt voor gebruikmaken van WhatsApp in plaats van SMS of van Skypen in plaats van bellen, is de inzet van een virtuele PA een kwestie van gewenning. Het bewijs dat dat dit heel snel kan gaan, werd bij mij thuis afgelopen maand geleverd.
In de aangekondigde intensivering van de samenwerking tussen Citrix en Microsoft is ook een belangrijke rol weggelegd voor intelligente assistenten. Tijdens het vorige maand gehouden Citrix Synergy toonde Bill Burley, directeur Workspace Services bij de leverancier, hoe eenvoudig Cortana kan worden ingezet om ook zakelijke applicaties als XenDesktop en XenServer te bedienen via spraak. Een simpele uitgesproken tekst kon snel een centraal draaiende applicatie starten. Je zou kunnen zeggen “leuke technologische demo”, maar de gevolgen van gebruik van Cortana gaan veel verder.
Vooral behoefte aan eenvoudiger IT
Er ligt namelijk met de ‘productivity gap’ een mooie uitdaging voor de IT-functie in het verschiet. Voor wie niet weet waar dit over gaat: de komst van IT heeft decennialang voor toegenomen productiviteit gezorgd. Maar sinds een jaar of tien is de productiviteitswinst per werknemer dalende, tot grote zorg van de business. Oorzaak? Steeds complexer wordende IT waardoor het leven van de werknemer niet gemakkelijker, maar juist ingewikkelder wordt. Tel daarbij op dat veel bedrijven afhankelijk blijven van legacy systemen en je bent beland in een situatie van waaruit het lastig is los te komen.
Een oplossing voor dit probleem, waarvan Amerikaanse experts denken dat het de wereldeconomie miljarden euro’s kost, zou in de zakelijke toepassing van slimme virtuele assistenten kunnen liggen. Zij maken het niet alleen mogelijk dat we, net als in de afgelopen dertig jaar, weer taken op het werk kunnen automatiseren en meer inzichten kunnen opdoen uit de vele informatiestromen die we dagelijks tot ons nemen, maar ook dat computing opnieuw een meer persoonlijke ervaring wordt, op welk apparaat en welk platform dan ook, altijd en overal. Toegang tot applicaties en data kan juist weer eens stukje makkelijker in plaats van ingewikkelder gemaakt worden. En dat is waarover het uiteindelijk gaat als IT een meer betekenisvolle rol binnen de organisatie moet vervullen.
Andreas van Wingerden, Manager System Engineering bij Citrix