Home Arbeidsmarkt & Onderwijs Steve Jobsscholen aanloop naar BYODschool

Steve Jobsscholen aanloop naar BYODschool

103

Dit schooljaar is voor een aantal kinderen heel anders gestart dan voorheen. Zij zitten op één van de zeven nieuwe Steve Jobsscholen. Lessen in de onderbouw vinden daar uitsluitend plaats met een iPad in plaats van boeken. Dit volgens het concept van de stichting O4NT (Onderwijs voor een nieuwe tijd). Maurice de Hond, de initiatiefnemer van de Steve Jobsscholen, voorziet een snelle opmars van deze scholen in de nabije toekomst.

De iPad maakt leren individueel en interactief. Dat stimuleert en motiveert de jonge generatie, die toch al een groot deel van hun leven in een digitaal landschap doorbrengen. In die gedachte past ook het idee van O4NT dat kinderen op de Steve Jobsscholen zelf hun tijd indelen. Dat kinderen niet verplicht naar school hoeven komen, is in strijd met de Leerplichtwet, stelt de Onderwijsinspectie, die dan ook heeft aangekondigd extra toezicht te houden op de nieuwe ‘digitale’ onderwijsvorm. Maar hoe zit het met andere overheidsinstellingen en hoe gaan we om met concurrenten van Apple? En wat zijn de consequenties voor de ICT-afdelingen van deze scholen?

Vooralsnog heeft Apple het monopoly op de nieuwe leerprogramma’s. Dat geldt niet alleen voor de iPads, maar ook voor de leerstof die daarop gebruikt wordt. Tot nog toe zijn de meeste digitale studieboeken eenvoudige elektronische versies van de papieren boeken. Dat past echter niet in de digitale beleving van scholieren. Zij willen boeken die voorzien zijn van internet- en netwerkkoppelingen voor achtergrondinformatie en samenwerking. En interactieve video’s, animaties en illustraties die het leerproces verbeteren. Apple komt aan die wens tegemoet met nieuwe software die een revolutie teweeg brengt in studiematerialen. Deze software, iBooks Author genaamd, maakt het zelfs voor digibeten uiterst eenvoudig om rijke en interactieve ‘boeken’ te produceren.

Wie echter digitale boeken zegt, zegt Google. Het kan dus niet lang duren voordat ook dit bedrijf digitale en interactieve studieboeken maakt voor hun Android-tablets. En dan is het wachten op ofwel rechtszaken, ofwel de Europese Commissie voor mededinging om het monopoly van Apple aan te vechten. Want hoewel laptop- en computergebruik op veel scholen al heel normaal is, is hier nog nooit de apparatuur van een specifiek merk voor vereist geweest.

Het is onvermijdelijk dat scholen leerlingen de vrijheid zullen moeten geven in de keuze van hun tablet. Daarmee krijgen scholen te maken met dezelfde vraagstukken rondom Bring-Your-Own-Device (BYOD) waar veel bedrijven momenteel mee worstelen. De ICT-afdelingen zullen velerlei verschillende apparaten moeten ondersteunen, beheren en beveiligen. Gartner beschrijft het BYOD-probleem kortweg als volgt: meer gebruikers en meer apparaten betekenen meer kosten, meer problemen en meer verwarring.

Het gebruik van allerlei verschillende tablets voor zowel schoolwerk als privédoeleinden is een bijna onbeheersbaar probleem. Het is dus zaak ervoor te zorgen dat de toegangsrechten tot de lesstof inzichtelijk en beheersbaar zijn. Bovendien moeten deze aanpasbaar zijn met veel grotere regelmaat dan in het bedrijfsleven, aangezien er jaarlijks veel nieuwe leerlingen komen en oude weggaan.

De BYODschool is een gegeven dat niet meer af te wenden is. Leerlingen en medewerkers brengen binnen afzienbare tijd hun eigen persoonlijke mobiele apparaten mee naar de klas en verwachten daar al hun schoolwerk mee te kunnen doen. Dus een slimme ICT-er is op haar (of zijn) toekomst voorbereid.

Bram Haasnoot, RealOpen IT

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in