Verwacht wordt dat het wereldwijde mobiele dataverkeer tegen 2018 maandelijks 15 exabytes groot zal zijn. Hoewel 4G momenteel slechts een klein deel van alle mobiele verbindingen vertegenwoordigt, is het nu al verantwoordelijk voor 30% van al het mobiele dataverkeer. Dit komt voornamelijk op het conto van bandbreedte-intensieve content, zoals het streamen van muziek of videobellen.
De huidige 3G- en 4G-netwerken zijn vaak zwaarbelast en moeten vertrouwen op zendmasten op daken en kerktorens. Mobiele providers zijn de afgelopen jaren hard in de weer geweest om voldoende ‘zendruimte’ te verwerven voor hun breedbanddiensten. Helaas kunnen de 4G-netwerken nog steeds niet altijd aan de hoge verwachtingen van hun bandbreedte-hongerige klanten voldoen. Dat geldt vooral voor dichtbevolkte stadskernen. Stel je een situatie voor waarin een tiental mensen op de bus staat te wachten, met allemaal een nieuwe iPhone 6. Wanneer iedereen tegelijk filmpjes op Youtube wil kijken, muziek wil luisteren via Spotify of een nieuwe iOS-update wil downloaden, kan de zendmast die bandbreedtepiek niet aan.
De beste gebruikservaring op straatniveau
Om deze bekende capaciteitsproblemen met de huidige zendmasten te omzeilen, overwegen steeds meer Europese mobiele providers de inzet van small cells. Deze technologie kan hen helpen bij de bouw van toekomstbestendige draadloze netwerken en om concurrerend te blijven. Small cells in combinatie met een glasvezelverbinding bieden mobiele gebruikers een LTE-ervaring op straatniveau, waar dit er echt toe doet.
Volgens recent onderzoek door Infonetics Research onder aankoopbeslissers van 25 operators, plannen veel mobiele operators een verschuiving van hun mobiele verkeer. Tegen 2018 willen zij meer dan 20% van hun mobiele verkeer van het macronetwerk naar small cells ‘ge-offload’ hebben. Een voorbeeld-project van het gebruik van small cells is te vinden bij Disney Park & Resorts in Florida. Een andere implementatie is in Seoul, waar Korea Telecom en Radisys samenwerken om 18.000 small cells in de stad te installeren. In Europa is adverteerder JCDecaux bezig met onder andere een pilot in Amsterdam. Door small cells te plaatsen in bushokjes die weer aangesloten zijn op glasvezel, willen zij de connectiviteit van de reizigers verbeteren en steunen zij de ‘Smart City’-ambities van onze hoofdstad.
Vereisten voor een succesvolle uitrol van small cells
Voor een snelle uitrol en om de concurrentie voor te blijven, zijn veel Europese mobiele operators op zoek naar ruimtes om de nieuwe small cells te plaatsen. Dit kunnen lantaarnpalen zijn, maar ook billboards, bushokjes en zelfs publieke toiletten. Dit heeft tot praktisch gevolg dat de mobiele operator zich in de meeste gevallen moet richten tot de vaste carriers, om de small cells werkend te krijgen. Die zijn namelijk veel meer gespecialiseerd en ervaren op dat gebied.
Bij het kiezen van de juiste netwerkpartner en om ervoor te zorgen dat alles binnen de tijd en budget blijft, zullen de volgende vragen de mobiele operator en de leverancier van het straatmeubilair helpen:
- Is het netwerk van de vaste netwerkprovider fijnmazig genoeg voor mijn project?
- Biedt de provider voldoende aansluitpunten, zodat de graafwerkzaamheden voor het fysieke netwerk tot een minimum beperkt kunnen worden?
- Heeft de netwerkspecialist ervaring met en voldoende kennis van de specifieke vereisten van de stad, zoals de vergunningsprocedures en de naleving van de lokale wetten, regels en afspraken?
- Hoe goed werken de netwerkpartner en de small cell-leverancier samen, op het gebied van projectmanagement en in technologisch perspectief?
Partnerships zijn zeer belangrijk
Zonder effectieve technologieën om de huidige zendmasten te ondersteunen zijn mobiele operators niet in staat om hun gebruikers een optimale mobiele breedbandervaring te bieden. Small cells vormen een goede oplossing voor dit probleem. Voor een vlekkeloze, gecoördineerde uitrol van deze small cells zijn nauwe samenwerkingsverbanden met ervaren carriers van groot belang.
Dat geldt zeker voor netwerkinfrastructuurpartijen die goede partnerships hebben met leveranciers van straatmeubilair, gemeentes, hardwareleveranciers en de mobiele operators zelf. Als hierbij slim gehandeld wordt, zijn er alleen maar winnaars. Het is dan wel de essentie om nu in actie te komen en de projecten in gang te zetten.
Guy de Groot, Sales Director Colt