Home Algemeen Succesvol gebruikmaken van de digitale transformatie

Succesvol gebruikmaken van de digitale transformatie

62
dainamics

Inzicht hebben in klanten en flexibel denken zijn essentiële onderdelen voor het succes van ondernemingen in 2016, daarvan ben ik overtuigd. Dit betekent dat bedrijven hun bestaande bedrijfsvoering grondig op de schop moeten nemen. Zakelijk succes in het digitale tijdperk wordt aangejaagd door hoe goed organisaties de behoeften van hun eindgebruiker begrijpen en erop inspelen. Doelgericht gebruikmaken van technologie helpt om sneller beslissingen te kunnen nemen. Wereldwijd actieve ondernemingen krijgen te maken met unieke uitdagingen. De volgende trends zullen volgens Verizon in 2016 het aanzien van de zakelijke ICT bepalen:

  1. De wensen van klanten werken transformatie in de hand. Bedrijven moeten als het ware door hun directe klant heen kijken en focussen op de eindgebruiker. Op basis van deze inzichten moeten zij hun ICT-processen en zakelijke activiteiten integraal herzien. Big data zal een cruciale rol vervullen bij het verwerven van inzicht in de wensen en behoeften van eindgebruikers. Geavanceerde data analytics maken het mogelijk om irrelevante gegevens weg te filteren, zodat bedrijven sneller nuttige informatie kunnen vinden.
  2. Snelheid zal bepalend zijn voor zakelijk succes. Bedrijven die flexibele processen omarmen en snel en integer te werk gaan, zullen zich van de concurrentie kunnen onderscheiden. Met een gerichte ICT-inspanning kunnen bedrijven hun snelheid en reactievermogen verder verbeteren.
  3. Convergentie rond het netwerk. In 2016 zullen beveiligings- en cloud-diensten steeds sterker met het netwerk worden geïntegreerd. Ze zullen uitgroeien tot knooppunten binnen een software-gedefinieerd netwerk en nauw verweven raken in de netwerkstructuur.
  4. Doe-het-zelven is uit. Problemen rond legacy-systemen, risicobeheer en compliance lijken niet meer opgelost te kunnen worden met het aanwezige personeel en de beschikbare budgetten. Bedrijven zullen zich daarom weer op hun zakelijke kernactiviteiten gaan richten en ICT-aangelegenheden overlaten aan een betrouwbare dienstverlener. De focus zal daarbij liggen op een flexibele inzet van technologie waarmee zij zich van de concurrentie kunnen onderscheiden. Leveranciers van oplossingen die het mogelijk maken om diensten van uiteenlopende leveranciers tot een samenhangend geheel te smeden, zullen van onmisbaar belang blijken. Bedrijven zullen van hun leveranciers oplossingen eisen die voor tastbare resultaten zorgen: een hogere omzet dan wel lagere kosten. Het bedrijfsresultaat zal zelfs uitgroeien tot een key performance indicator voor ICT-leveranciers. Hun succes zal worden afgemeten aan de omzet van de klant in plaats van de technologische prestaties, zoals bij traditionele SLA’s. Dit zal de aanzet geven tot ICT-programma’s die bedrijfsprocessen optimaliseren en automatiseren en het Internet of Things omarmen. Het bedrijfsleven zal uitgroeien tot groeimotor van IoT en inzetten op intelligente apparaten en sensoren die real-time input aanleveren voor het verbeteren van hun bedrijfsprocessen (kostenbesparingen) en klantenservice (meer omzet).
  5. Een verbonden wereld, ondersteund door kunstmatige intelligentie en virtual reality. Er zal in 2016 sprake zijn van een verdere toename van het aantal met internet verbonden apparaten in de auto-industrie, de productiesector en de markt voor consumentengoederen. De reden hiervoor is dat bedrijven oog beginnen te krijgen voor de waarde die in hun bestaande bedrijfsmiddelen besloten ligt. In de verbonden wereld zullen machines niet alleen met machines communiceren, maar ook overgaan tot uitgebreide interactie met mensen. Programmeurs zullen naar nieuwe manieren zoeken om voor een innovatieve en sterk verbonden gebruikservaring te zorgen, waarbij mensen met hun omgeving worden verbonden met behulp van augmented reality. Het innovatietempo rond kunstmatige intelligentie zal hoger komen te liggen, zodat het mogelijk wordt om de informatiestromen uit de verbonden wereld effectief te verwerken.
  6. Er zal serieus worden gesproken over digitale privacy en regelgeving. Besluitvormers in de publieke sector moeten zich realiseren dat de regels van oude, analoge wereld geen effectieve bescherming meer bieden en de economische groei in de weg kunnen zitten. Wet- en regelgeving zullen gestroomlijnd moeten worden. Het centraal stellen van gebruikersidentiteiten binnen de bedrijfsstrategie zou het beveiligingsproces moeten vereenvoudigen, zodat chief security officers zich kunnen concentreren op het treffen van de juiste basismaatregelen.
  7. Er zal sprake zijn van meer prominente beveiligingsincidenten. De winnaars van 2016 zullen bedrijven zijn die een flexibele, responsieve aanpak hanteren die wordt ondersteund door analytische technologie. Zij zullen in staat zijn om snel kwetsbaarheden in de beveiliging te detecteren en aanvalspogingen af te slaan.

Digitale transformatie zal de bedrijfsvoering van onze klanten in 2016 en de daaropvolgende jaren ingrijpend veranderen. De ervaring, wereldwijde reikwijdte en diepgaande technologische expertise van Verizon zullen cruciaal blijken voor een succesvolle omgang met deze digitale transformatie.

Alex Schlager, Managing Director Nederland Verizon Enterprise Solutions

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here