Home Outsourcing Suriname: exporteren of importeren?

Suriname: exporteren of importeren?

88
digital

Eind mei was ik in Suriname om een bijdrage te leveren aan het MBA Management & Business Strategy aan het FHR Lim A Po Institute. Dat leek mij een goede gelegenheid om eens nader kennis te maken met het land en het bedrijfsleven. Ik was met name geïnteresseerd in de mogelijkheden die het land heeft om dienstverlening een meer prominente positie te geven naast de landbouw, de grondstoffenwinning en uiteraard het toerisme.

Op dit moment is de IT-dienstverlening in ontwikkeling en de automatiseringsgraad laag. De meeste bedrijven en overheden nemen de uitvoering van de IT-dienstverlening voor hun eigen rekening. Het importeren van IT-dienstverlening is een mogelijkheid, maar dit is niet erg kosteneffectief en zal de economische ontwikkeling van Suriname remmen. Als importeren niet de goede weg is, zijn er dan mogelijkheden om IT-dienstverlening te gaan exporteren? Kan Suriname zich een plek verwerven naast IT-exportlanden als bijvoorbeeld Costa Rica en Paraguay? Ook deze landen hebben een beperkte omvang, respectievelijk  5 miljoen en 6.5 miljoen inwoners maar dat is nog wel een veelvoud van de 600.000 inwoners van Suriname. Dat vraagt dus om nog meer focus als Suriname een IT-exportland wil worden.

Er zijn forse investeringen gedaan in het uitbreiden van de bandbreedte, zo is er enkele jaren geleden een tweede zeekabel gelegd met Miami en zijn er over land verbindingen gelegd naar de buurlanden. Hierdoor neemt de kwetsbaarheid af. Ook bedrijven profiteren van deze investeringen, al zijn de dalende kosten nog steeds relatief hoog. Uiteraard blijven de geopolitieke risico’s aandacht vragen. De monetaire oriëntatie van Suriname is gericht op de Amerikaanse dollar. Een andere belangrijke vraag is of Suriname voldoende goed opgeleide professionals kan klaar stomen voor een loopbaan in de IT-sector. In Suriname is het aanbod van opleidingen voor IT-professionals groeiende en Suriname heeft net als veel andere landen in de regio een relatief jonge bevolking.

Suriname heeft al enkele grote call centers die ook de IT-servicedesk  verzorgen voor Nederlandse klanten van internationale IT-leveranciers. Ik was aangenaam verrast, dat ook deze activiteiten werden verzorgd vanuit Surinaamse callcenters. Maar op dit moment is de schaal nog beperkt en is het vinden van de juiste IT-professionals niet eenvoudig. Een andere goede stap in de richting van IT-exportland zou het opzetten van datacenters zijn. Een tussenstap zou kunnen zijn om eerst deze datacentercapaciteit aan te gaan bieden aan lokale bedrijven en overheden. Het leveren van deze dienstverlening aan bedrijven buiten Suriname is dan een logische vervolgstap.

Gezien de huidige volwassenheid van IT-dienstverlening in Suriname en de in aantal beperkte beroepsbevolking ligt het niet voor de hand, dat er in de toekomst in Suriname grote applicatieontwikkel- en beheerteams uit de grond gestampt worden. Een focus op de IT-servicedesk en datacenter zorgt voor een goede basis voor de economische ontwikkeling van Surinaamse bedrijven en biedt in de toekomst mogelijkheden om IT-dienstverlening te exporteren.

Prof. dr. Erik Beulen, Universiteit van Tilburg en houder van de KPMG Global Sourcing leerstoel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here