Home Cloud Symbiose of Schizofrenie?

Symbiose of Schizofrenie?

51

’s Avonds bestel en betaal ik met het grootste gemak mijn fysieke boeken- ja, ik ben nog old-school- bij Bol.com. Foto’s van de vakantie zet ik op pinterest en voor de organisatie van de schoolreünie richt ik even een dropbox-folder in. Een vriend van me is net met een eigen bedrijf begonnen, en met een handomdraai hebben we een office-365 omgeving up and running. Dit alles verloopt vlekkeloos en tegen geen of lage kosten Enige minpunt is dat ik voor iedere dienst weer een useraccount moet aanmaken. Maar dat is een irritatie die waarschijnlijk snel tot het verleden gaat behoren nu inloggen via Facebook voor steeds meer sites mogelijk is.

’s Ochtends kom ik op mijn werk en lijk ik een reis terug in de tijd gemaakt te hebben: applicatieontwikkeling gaat traag en is duur, voor nieuwe gebruikers moet de buidel getrokken worden om hen licenties te geven en een eenvoudig rapportje uit ons ERP systeem aan laten passen kost al snel tien mille en een maand doorlooptijd. Om maar te zwijgen van interfaces die continu aangepast moeten worden en nooit storingsvrij lijken te werken.

Je zou er hoofdpijn van krijgen, en loopt het gevaar van een gespleten persoonlijkheid. Zo’n karakter dat  ’s ochtends in de oude en ’s avonds in de nieuwe wereld leeft. De vraag dringt zich dan op, of je met die schizofrenie moet leren leven, of dat er een verbinding, een symbiose, mogelijk is tussen de oude wereld waarbij alles lastig, duur en langzaam is en de nieuwe wereld, waar zaken doen en samen werken en leven snel, makkelijk, goedkoop en trendy lijkt.

Om  mijzelf en menig IT manager te behoeden voor een zenuwinzinking en te motiveren onze  toekomst vorm te geven, een paar richtlijnen om snel de geneugten van de nieuwe wereld te realiseren.

  1. Scheiding tussen werk en privé bestaat niet meer
    Toepassingen als Facebook of dropbox die in het privé- domein een hoge vlucht hebben genomen, worden maar al te vaak geweerd uit de zakelijke omgeving. Argumenten hiervoor zijn steevast gebrek aan veiligheid en ontbrekende waarborgen voor continuïteit. Maar zouden gebruikers hun waardevolle bestanden, foto’s en intiemste gedachten toevertrouwen aan providers die er een potje van maken? Feit is dat belangrijke en vertrouwelijke bedrijfsgegevens vaak beter beschermd zijn in cloud-omgevingen, dan in het zogenaamde veilige domein van het eigen IT-netwerk. Hef dus die blokkade voor webdiensten op en sta ruimhartig en proactief het gebruik ervan onder voorwaarden toe. Gebruikers zullen u dankbaar zijn!
  2. Wat is nou werkelijk de toegevoegde waarde van een IT-afdeling?
    Gevraagd naar hun rol en bestaansrecht binnen de organisaties, zal menig IT-er vertellen dat zij de vertaling maken van business-vragen naar IT-oplossingen. Daarmee de werkelijkheid ontkennend, dat meer dan 80% van hun tijd bezig zijn met infrastructureel gedoe. Als die waarde toevoegende activiteiten zo belangrijk zijn, dan is de uitdaging om het allemaal zo te organiseren, dat daar ook alle aandacht naar uit kan gaan. Met andere woorden: doe die infrastructuur de deur uit!
  3. Applicaties zonder waarde? Weg!
    Als applicatie- eigenaren niet kunnen aangeven wat nou de echte business bijdrage is van die zo gekoesterde legacy applicatie, draai het ding dan de nek om. Of sluit een mooi hostingcontract af, zodat die applicatie niet alle beheerresources opslokt en de infrastructuur onnodig complex maakt.
  4. Cloud: geen religie, maar realisme!
    Cloud Computing wordt teveel gezien als geloof, waar je aanhanger van bent of een afkeer tegen hebt. Veel argumenten worden gebruikt om dat geloof te belijden of te bestrijden. Kiezen voor Cloud is echter een kwestie van realisme. De nieuwe wereld gaat door waarbij de IT-afdeling van nu over een paar jaar als zodanig niet meer bestaat. Hanteren van het principe “cloud, tenzij…” helpt de IT-manager zijn bestaansrecht en dat van zijn afdeling te bewijzen en getuigt van realiteitszin jegens zijn organisatie.
  5. Self service
    Tot slot: een wereld waarin de afdelingsbaas de autorisaties van een nieuwe medewerker even zelf inregelt, gebruikers hun eigen laptop of smartphone in een handomdraai op het bedrijfsnetwerk aansluiten en er goede, inhoudelijke intranet- vraagbaken, waarin ook gebruikers hun tips en tricks kunnen delen, maken niet alleen het leven van gebruikers en IT-ers makkelijker en goedkoper, maar draagt fors bij aan een prettig werkklimaat, waarbij medewerkers misschien minder snel naar huis verlangen, omdat daar de IT- voorzieningen beter zijn. Leer dus van de wijze waarop populaire sites het op maat configureren hebben vormgegeven en de manier waarop zij support hebben georganiseerd.

Zomaar een paar niet uitputtende tips die de stap naar de nieuwe wereld kunnen versnellen. Overige suggesties lees ik graag in de comments. Mijn alter ego en ik duiken weer even de oude wereld in!

François van Heurn is als econoom gefascineerd door de toegevoegde waarde van informatietechnologie en de enorme moeite die de mensheid zich moet getroosten om die toegevoegde waarde in de praktijk te realiseren. Hij werkt als zelfstandig project- en interimmanager onder de vlag van www.baileybridge.nl, adviseert vanuit het Cloud Expertisecentrum (www.cloudec.nl) over de kansen, risico’s en organisatorische gevolgen van Cloud technologie en probeert als docent Bedrijfskunde en strategie aan een hogeschool de jongere generatie aan het leren, denken en ontdekken te zetten.

1 REACTIE

  1. T.a.v. die lange doorlooptijden en dure aanpassingen van ERP rapporten… Denk eens aan een toepassing gebaseerd op zoektechnologie die de data uit het ERP systeem indexeert (en eventueel integreert met data uit andere systemen).

    Search engiines zijn ervoor gemaakt om data “model-agnostisch” op te slaan met als doel het achteraf bepalen van vragen waarvoor je van te voren geen “standaard” rapport hebt bedacht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here