Home Innovatie & Strategie Tablet gebruikers: een aparte doelgroep

Tablet gebruikers: een aparte doelgroep

118

Al vanaf het begin was duidelijk dat de komst van tablets zoals de iPad, een geheel nieuwe gebruikerservaring mogelijk maakte. Zoeken, vergelijken en lezen veranderen op een tablet eenvoudig in een geheel andere beleving, waarbij je als gebruiker actief en interactief kunt omgaan met de aangeboden informatie. Helaas zien we echter nog veel websites en digitale publicaties die niet zijn geoptimaliseerd voor tablets waardoor deze rijke ervaring ontbreekt. Dat is niet alleen jammer voor de gebruiker, maar vooral ook voor de aanbieder.

Na jaren gebruik te hebben gemaakt van een aanwijshulpmiddel om je richting te bepalen, biedt het tablet ons een zeer intuïtieve manier van bediening, gewoon met je vingers. Daarnaast zijn tablets lekker handzaam, beschikken ze veelal over een goed beeldscherm en geven ze de gebruiker het gevoel van zeer directe communicatie door de doorgaans hoge reactiesnelheid. Je zou zeggen, dat alle voorwaarden aanwezig zijn voor een prettige gebruikerservaring. Toch blijkt dat bedrijven hun publicaties en websites vaak niet geoptimaliseerd hebben voor tablets en smartphones. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat tablet gebruikers gemakkelijk aankopen doen mits de juiste gebruikerservaring wordt gecreëerd. Zo blijken de online verkoopresultaten bij bedrijven die hun website en shop geoptimaliseerd hebben maar liefst ruim 35% hoger te liggen.

Afhankelijk van waar je bent, wat je wilt doen en hoeveel tijd je hebt, kies je voor je PC, je tablet of je smartphone. Persoonlijk gebruik ik mijn PC eigenlijk vooral voor mijn werk of specifieke toepassingen zoals het beheren en bewerken van mijn foto’s in Photoshop. Mijn tablet gebruik ik zowel zakelijk als privé, tijdens vergaderingen, voor productpresentaties, het spelen van spelletjes, het surfen op internet en om tv te kijken. Mijn smartphone gebruik ik eigenlijk de gehele dag door, maar steeds kort en vaak taakgericht. Zoals het snel even checken van mijn mail tussen twee afspraken, het raadplegen van mijn agenda, het opzoeken van het adres voor mijn volgende afspraak en natuurlijk om te telefoneren. Ieder apparaat heeft zo zijn eigen toepassing, al is er wel sprake van enige overlap.

Doordat tablets steeds krachtiger worden en gemakkelijk kunnen worden uitgebreid met een draagbaar toetsenbord neemt dit apparaat steeds vaker de taak over van de PC. Gebruikers stellen de functionaliteit bij het gebruik van een tablet al vrijwel gelijk aan dat van een PC. Door deze transitie van PC naar tablet zie ik, naast iOS en Android, ook een mooie toekomst voor Windows 8. Sinds enkele weken maak ik zelf gebruik van een HP Revolve 810, een kleine compacte PC met een draaibaar aanraakscherm en Windows 8. Een mooi combinatie waarbij een krachtige PC en een tablet eenvoudig zijn gecombineerd. Ook Microsoft biedt met haar Surface Pro een alternatief voor de PC en de verwachting is dat anderen zullen volgen.

De hard- en software ontwikkelingen gaan in een snel tempo en dat betekent dat meer en meer gebruikers zullen overstappen op een tablet. Het optimaliseren van je website en publicaties voor tablet wordt daarmee dan ook steeds belangrijker. Voor een gebruiker is de website vaak de eerste kennismaking met je bedrijf, zorg er voor dat deze ervaring goed is en aansluit bij de verwachtingen. Houd hierbij in gedachten dat deze optimalisatie per bedrijf, per doelgroep, per product en per toepassing zullen verschillen. Denk vanuit de gebruiker en de reden waarom die je website of publicatie bezoekt vanaf het betreffende apparaat. Denk niet alleen aan wat de gebruiker nodig heeft maar vooral aan wat de gebruiker wenst te zien binnen de beschikbare hoeveelheid schermruimte.

Als ik vanaf mijn smartphone de website van een hotel raadpleeg doe ik dit waarschijnlijk om na te gaan of er nog een kamer beschikbaar is, om het adres te vinden of gewoon omdat ik telefonisch contact met ze wil opnemen. Optimaliseer de weergave zo dat deze informatie direct zichtbaar en gemakkelijk te gebruiken is. Het is prettig als een weergegeven telefoonnummer direct vanaf mijn smartphone te gebruiken is zonder dat mijn telefoon protesteert omdat er weer extra tekens zijn gebruikt. Dit soort optimalisatie draagt bij aan een betere klantrelatie en is goed voor mijn humeur.

Pieter van Helvoirt, Digital Media Consultant Adobe

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in