“Als er één les te leren valt voor de toekomst, is het wel dat er over vijf jaar niemand meer praat over pc’s”. Dat zijn de woorden van ‘Gadget Goeroe’ Vincent Everts, tijdens de opening van ons nieuwe kantoor in Hoofddorp vorige maand. Volgens Everts draait werken straks vooral om mobiliteit: tablets, smartphones, en dus ook de ‘slimme’ gebruiksvoorwerpen, zoals sportkleding, smart watches en Google Glass. “Pc’s zullen over twee jaar minder dan 10% van het computergebruik uitmaken. Dat betekent dat de meerderheid van het werk gedaan wordt op tablets en andere mobiele apparaten”.
Er zijn verschillende internationale onderzoeken die de overtuiging van Everts ondersteunen. Marktonderzoeksbureau Canalys verwacht dat de verkoop van tablets in 2014 wereldwijd de helft van pc-markt zal beslaan (die bestaat uit desktops, notebooks en tablets). Dat zijn indrukwekkende cijfers en volgens mij in ieder geval voor de Nederlandse markt erg optimistisch. Bij Buyitdirect kunnen wij verwachtingen direct staven aan de realiteit. Uit eigen query-onderzoek blijkt in ieder geval dat de verhouding 50/50 in tablets versus pc notebooks voor 2014 nog niet in beeld is. Het aantal verkochte tablets is in 2013 weliswaar met bijna 30% gestegen in vergelijking met vorig jaar. Maar de verkoop van notebooks en pc’s bleef in dezelfde periode gelijk. Mijn conclusie is dat tablets inderdaad al een tijdje met indrukwekkende snelheid de consumentenmarkt veroveren, maar dat zij vooralsnog niet de zakelijke markt overnemen.
Een mogelijke oorzaak hiervan is de vraag of een tablet wel handig is voor zakelijk gebruik. Kun je de pc van een werknemer wel een-op-een vervangen door een tablet? Het voordeel van een pc is dat het beeldscherm lekker groot is. Dat is prettig voor het maken van een presentatie of het bijwerken van teksten en cijfers, maar niet voor het presenteren daarvan. Het beeldscherm van een tablet is klein, maar heeft een prachtige resolutie. Dat maakt het geweldig voor het bekijken en delen van presentaties en informatie, maar niet voor het creëren daarvan. Het verschil tussen een pc en een tablet is dus dat de pc geschikt is voor contentcreatie en een tablet voor contentconsumptie.
Het voordeel van de tablet in de consumentenmarkt (klein en mobiel) is tegelijkertijd een nadeel in de zakelijke markt (te klein om goed mee te werken). Daarom denk ik niet dat de tablet zoals we die vandaag de dag kennen binnen vijf jaar de werkvloer gaat veroveren. Ik wil een verwachting toevoegen aan de uitspraken van Everts en de marktonderzoeksbureaus: tablets vervangen pc’s niet, ze integreren pc’s. Werknemers gebruiken in de toekomst waarschijnlijk een tablet als een thin client. Het apparaat is voorzien van alle kantoorapplicaties en staat in een houder op een flexplek. Via die houder zijn een ‘normaal’ toetsenbord en beeldscherm aangesloten. De bestanden staan opgeslagen op een centrale server of in de Cloud. Dan is het apparaat dus een desktopcomputer. Gaat de werknemer op pad of naar huis, dan gaat de tablet uit de houder en in de jaszak of tas. Onderweg zijn alle bestanden toegankelijk en via het toetsenbord op het touchscreen te bewerken. Dan is het een mobiel device.
Dus ja, dat de tablet in de een of andere vorm de pc gaat vervangen, is duidelijk. De pure creatieven, zoals schrijvers, vormgevers, en engineers, blijven waarschijnlijk altijd een pc (of liever: een Mac) gebruiken. De pc wordt dan, net zoals de platenspeler, een product voor fijnproevers. De rest van ons gaat vroeg of laat voor de tabletbijl, maar dat is dan wellicht een pc/tablet-achtige.
Dik Graaff, Buyitdirect
[…] Dit blog verscheen voor het eerst bij Blogit. […]