
Het Tabor College in Hoorn is de meest innovatieve middelbare school die ik ken. Volledig interactieve lessen op de iPad. Vakken volgen op je eigen niveau. Een dashboard voor docenten waarin ze precies zien hoe hun leerlingen ervoor staan en dat bovendien aangeeft op welke vlakken een leerling nog wat begeleiding nodig heeft. En een ‘knop’ waarmee de docent kan afdwingen dat leerlingen tijdens de les alleen maar in hun interactieve leeromgeving kunnen en niet op social media.
Op die manier dagen ze leerlingen uit. Ze maken het mogelijk dat leerlingen in hun eigen tempo kunnen leren. Dat lukt met digitaal onderwijs veel beter dan met onderwijs uit boeken.
Betrouwbaarheid, flexibiliteit en hoge bandbreedte
Als alle onderwijs digitaal wordt gegeven, is de betrouwbaarheid van de ICT-omgeving cruciaal. Bovendien vereist dit een grote bandbreedte, te meer daar alle leermiddelen in de cloud staan. Een 10 gig WAN-verbinding zorgt er daarom voor dat bandbreedte ‘op de snelweg’ nooit een issue wordt.
Al het lokale verkeer verloopt via een Wi-Fi-netwerk en LAN van Cisco. Ook dit netwerk is ruim bemeten. Want je kunt je geen vertraging op het netwerk veroorloven als alle leerlingen en docenten afhankelijk van het netwerk zijn.
Avit beheert de omgeving voor het Tabor College. Door de gemaakte keuzes is er integraal inzicht in de volledige omgeving, van het LAN en de Wi-Fi tot en met de prestaties van de applicaties. De ICT-omgeving is ontworpen vanuit de gedachte dat de onderwijskundige strategie in de loop van de tijd verandert. Omdat die strategie leidend is, moet het netwerk mee veranderen. Daartoe moet het netwerk schaalbaar en klaar zijn om in een hoog tempo clouddiensten op het vlak van ICT-infrastructuur te adopteren. Denk aan zaken als WiFi-as-a-Service.
Alle leerlingen werken met iPads, de docenten met MacBooks. Ook hier volgt het Tabor College een ‘one brand’-strategie. Eveneens vanuit de reden dat je de omgeving veel eenvoudiger kunt beheren en tevens de regie kunt voeren als je zaken doet met één leverancier. Docenten kunnen bijvoorbeeld met de druk op een knop regelen dat leerlingen tijdens hun lesuur alleen maar in de leermodule van dat bewuste vak kunnen. Ze werken dan wel op hun iPad, maar hebben geen toegang tot andere applicaties zoals social media. Dit soort dingen krijg je niet voor elkaar als iedereen zijn eigen device meebrengt.
Interactief leren wordt de norm
Op de meeste scholen is digitaal leren nog ‘een boek achter glas’. Ik denk dat in de toekomst interactief leren op de manier zoals het Tabor College dat vormgeeft de norm wordt. Het is verbazingwekkend wat je digitaal allemaal kunt faciliteren. Dashboards die ze aan docenten geven met informatie over de voortgang die leerlingen maken; de mogelijkheid om technisch af te dwingen dat leerlingen in de les geen social media en andere zaken bekijken.
Het mooie is: bij het Tabor College draait het helemaal niet om innovatie. Het draait om het verbeteren van de prestaties van leerlingen. En dat lukt. Ze zitten boven het landelijk gemiddelde. En veel leerlingen stromen op een hoger niveau uit dan dat ze oorspronkelijk zijn ingestroomd. Leerlingen helpen het beste uit zichzelf te halen, dat is uiteindelijk waar zij het voor doen. Geweldig dat technologie daarbij zo goed kan ondersteunen.
Marcel Martens, sectormanager Educatie bij Avit