Home Ondernemen & Business Technologie-cases zijn schaars, maar niet in de sport

Technologie-cases zijn schaars, maar niet in de sport

48

Als IT’er is het vaak lastig de waarde van de allernieuwste technologie-oplossingen aan te tonen. Want hoe enthousiast je ook kunt raken van concepten op papier, je krijgt zelden praktijktoepassingen te zien. Fabrikanten mogen immers vanwege concurrentiegeheim vaak geen concrete cases van early adopters aan de buitenwereld tonen. Een transparant voorbeeld van hoe het ook kan, komt uit onverwachte hoek: de sportwereld.

Mooie technologiecases zijn enorm schaars. Vrijwel geen enkele (grote) commerciële partij doet zijn mond open, want is bang dat het zijn concurrenten wijzer maakt. En daarmee de waarde en het concurrentievoordeel van hun eigen innovatie of nieuwe strategie deels teniet doet.
Ondertussen verwacht de boardroom wel van de IT-afdeling dat zij de bestaande processen stroomlijnen en met nieuwe ideeën of zelfs businessmodellen komen. Deze kloof tussen IT en business is niet nieuw, maar maakt het wel lastig om mooie technologische cases te bespreken, te bediscussiëren en ervan te leren.

Sportwereld als showcase
Gelukkig vormt een branche de uitzondering op de regel: de sportwereld. In tegenstelling tot de early adopters uit de zakenwereld laten sportclubs en stadions wel graag zien hoe technologie hun verder helpt. Het is dan ook niet voor niets dat technologieleveranciers sportclubs en stadions gebruiken als showcase voor hun oplossingen. Dat levert voor de business immers vaak prachtige praktijkvoorbeelden op.

Bovendien is voor een praktische vertaling naar de werkvloer niet altijd een hele grote fantasie vereist. Sport en de zakenwereld liggen dicht bij elkaar. Winst, of het nu gaat om sportief of zakelijk succes, zit hem vaak in details. In kleine verschillen en voordelen ten opzichte van de concurrent. Bovendien zijn beide werelden enorm competitief, en ligt het innovatietempo daardoor hoog en is de noodzaak te innoveren groot. Technologische oplossingen voor sportclubs en het bedrijfsleven delen niet voor niets een aantal eigenschappen:

1) Schaalbaarheid
Sportclubs bedienen vaak grote hoeveelheden fans tegelijkertijd. Op social media of in een volgepakte arena. Apps voor live-statistieken of commerciële oplossingen voor bijvoorbeeld het mobiel bestellen van versnaperingen in een stadion vereisen dan ook een grote schaalbaarheid. Ook bij grote hoeveelheden gebruikers moeten oplossingen overeind blijven en goed presteren. Dat is in de business niet anders. 

2) Real-time interactie
Tijdens wedstrijden en sport-events profiteren sportclubs van oplossingen die fans direct bij de wedstrijd betrekken. Dan is real-time interactie onmisbaar. Dergelijke oplossingen moeten de input van fans rechtstreeks kunnen verwerken. Of hen real-time voorzien van wedstrijdinformatie.
Een dergelijke behoefte is er op de werkvloer ook: medewerkers moeten op businessinformatie direct kunnen acteren. Bovendien moeten dergelijke oplossingen uit data real-time de juiste inzichten destilleren, ter ondersteuning van de dagelijkse besluitvorming.

3) Mobiliteit
Daarnaast moeten stadions en sportclubs hun fans overal ter wereld, op iedere locatie, kunnen bedienen. Een goede mobiliteit is dus een vereiste, oplossingen moeten werken op ieder mobiel device. Dat is tegenwoordig voor de business niet anders. Werknemers werken allang niet meer alleen op een vaste plek op kantoor en hebben een arsenaal aan smartphones in gebruik. Bovendien moeten apps probleemloos blijven functioneren als de mobiele verbinding even wegvalt.

Voorbeeld: SAP Arena
Neem bijvoorbeeld de SAP Arena in Mannheim, een high-tech stadion voor onder andere concerten, ijshockey- en handbalwedstrijden. Dit multifunctionele stadion zet de nieuwste SAP innovaties in om onder andere de verkoop binnen de stadionpoorten te maximaliseren. Via een app geven bezoekers hun consumpties door aan de barpunten.
Daarmee zorgt het stadion niet alleen voor bestelgemak, maar brengt zo ook de voorkeuren van zijn vaste bezoekers in kaart. Zodat ze daarop kunnen inspelen met bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbiedingen. Die technologie is een mooie showcase voor mogelijkheden in het bedrijfsleven. Het vereist weinig fantasie om voor te stellen hoe een dergelijke oplossing van waarde kan zijn voor het versterken van klantenbinding en het stimuleren van verkoop voor bijvoorbeeld e-commerce-bedrijven.

Sport-analytics
Andere inspirerende voorbeelden komen van sportclubs die analytics-oplossingen gebruiken. Steeds meer clubs verzamelen talrijke gegevens over hun atleten en de manieren waarop zij als team fungeren. Bijvoorbeeld via sensoren verwerkt in schoenen en kleding of attributen als tennisrackets of hockeysticks en camera’s rondom sportvelden. Dankzij de inzichten die daaruit voortkomen kunnen coaches trainingen optimaliseren, tactieken bijschaven en blessures voorkomen. De eerste showcases zijn inmiddels ‘live’, onder andere in de zeilsport, American football, voetbal en hockey. Het toont de kracht van real-time analyse van data en hoe deze analyse leidt tot betere prestaties. De analogie met het bedrijfsleven ligt wederom voor de hand.

Virtual reality
Ook virtual reality is begonnen aan een opmars. Het zijn mooie voorbeelden van hoe deze technologie kan zorgen voor een grotere fan- en klantbeleving. Zo konden voetbalfans de wedstrijd FC Porto – Benfica in het stadion met een VR-bril op beleven, dankzij vijf camera’s die het spektakel vanuit verschillende standpunten registreerde. De bezoekers konden schakelen tussen deze gezichtspunten.

In de VS gaan ze voor de Super Bowl zelfs een stapje verder. Daar kunnen fans met een VR-bril in de huid van een quarterback kruipen. Ook een enorm bord met real-time wedstrijdstatistieken, afkomstig van een in-memorysysteem, verhoogt de fanbeleving.

Of je nu liefhebber van sport bent of niet: het valt niet te ontkennen dat deze branche vooroploopt wat betreft technologie. Zeker op het gebied van big data analytics, slimme e-commerce-toepassingen en virtual reality. De openheid van deze organisaties is bovendien verfrissend in een wereld waarin iedereen bang is zijn grote geheimen prijs te geven. Maak daarvan gebruik. Inspiratie voor innovatie is op die manier toegankelijker en dichter bij huis dan je denkt. 

Jan-Willem de Koster, Innovation Manager bij SAP Nederland

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here