Home Innovatie & Strategie Technologie dient de zorg, niet omgekeerd

Technologie dient de zorg, niet omgekeerd

51

ICT in de zorg kan zich het beste richten op de zorggebruiker die in goed overleg met zijn coördinerende zorgverlener in duidelijke processen tot de best mogelijke resultaten komt. Laten we maar eens afzien van nog meer schaalvergroting en grootse nieuwe infrastructuren. En de beste van onderop opborrelende praktijken onder regie invoeren. Dat dacht ik toen ik de visie van softwareconcern TSS over een door ICT gedreven nieuw model voor de gezondheidszorg in het interessante rapport “Het stormt in de Polder” bestudeerde.

Terwijl ik daarmee bezig was vroeg een bevriende verslaafde aan pillen mij bij mijn huisarts voor mijzelf een doos slaappillen te bestellen en die aan hem te geven. Hij kreeg ze niet meer zomaar. Ik deed dat niet, maar ontdekte wel dat er op die manier een levendige illegale handel in pillen op recept bestaat. De vriend kreeg ze uiteindelijk onder voorwaarden toch, maar daar waren twee huisartsen, een apotheker, twee assistentes, zijn partner en ik bij betrokken en bij de aflevering ging het nog mis. Hij kreeg de verkeerde pillen omdat de elektronische communicatie tussen de huisarts en de apotheek niet goed werkte. Het hele chaotische proces vergde meer dan drie uur, er waren negen mensen bij betrokken en het resultaat was verkeerd. Laat de zorg eerst maar eens dat soort misverstanden oplossen, ook als ze nog complexer zijn, dacht ik.

Het rapport van TSS gaat over een nieuwe overkoepelende infrastructuur over de gefragmenteerde zorg heen. Een infrastructuur die net zoals in het bedrijfsleven en bij social media gebruik maakt van de meest geavanceerde netwerksoftware. Het vergt grote investeringen om nieuwe e-Health lagen over het huidige zeer gefragmenteerde zorglandschap aan te leggen.

Dat er in de weerbarstige zorgpraktijk geen regisseur bestaat negeert het rapport. Evenals tal van andere aspecten zoals leiderschap, visie, politieke verdeeldheid, kostenbeheersing, winst- en vermogensvorming, de keus tussen communistische zorgplanning of kunstmatige marktwerking en toenemende systeemrisico’s. Voordat er weer grote slagen in schaalvergroting en nieuwe infrastructuren komen is het zaak op de kleine schaal rondom de individuele patiënt de processen en deelprocessen op orde te hebben onder leiding van verantwoordelijke en aansprakelijke regisseurs die de patiënt begeleiden door het vulkanische zorglandschap. Dat er ook zorgsnelwegen nodig zijn, soit.

Dankzij het interessante, maar bedachte, Angelsaksisch georiënteerde TSS rapport, schreef ik een nieuw eigen rapport dat begint en eindigt bij mijn verslaafde vriend: de zorggebruiker die een coach behoeft door een ordelijk zorglandschap. Dan zie je dat er in de politiek, bij de financiering, in de kostenbeheersing, maar vooral ook in de detailprocessen op de werkvloer nog zoveel te verbeteren is dat dit niet de tijd is voor weer nieuwe, grootschalige modellen die miljoeneninvesteringen vergen en meestal mislukken omdat ze bedacht zijn. Technologie dient de zorg en niet omgekeerd.

Adriaan Meij. AME Research B.V., Specialist in financieel- en industrieel ICT onderzoek

Tip: Zin in een avondje Goethe inspiratie? Zie www.zael.nl

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in