Home Innovatie & Strategie Technologie in 2018: de invloed op onze samenleving en relaties

Technologie in 2018: de invloed op onze samenleving en relaties

177

Met de talloze ontwikkelingen van 2017 nog vers in het achterhoofd, is het tijd vooruit te kijken naar de trends die het technologielandschap voor 2018 gaan bepalen. Spraakbesturing, groeiend bewustzijn rond de data die over ons verzameld wordt, maar ook de opkomst van blockchain, krijgen steeds meer invloed op onze technologie. En daarmee op ons dagelijks leven. Hierbij de belangrijkste trends voor 2018 uitgelicht en op een rijtje.

Zeg het gewoon!

Vorig jaar voorspelde Dell Boomi al dat spraakbesturing een belangrijke rol zou gaan spelen in zakelijke omgevingen. Met de lancering van Amazon Alexa for Business in 2017 lijkt deze voorspelling uit te komen. Ik weet zeker dat andere bedrijven snel gaan volgen. Het is niet meer dan logisch dat het succes van deze technologie, die nu al steeds vaker in de thuisomgeving wordt gebruikt, zich uitbreidt naar de zakelijke markt.

In 2018 gaan we spraakbesturing steeds vaker terugzien in ons dagelijks leven. Waar we nu nog vooral over de thuis- en werkomgeving praten, worden spraakgestuurde apparaten straks onderdeel van alle dingen die we doen. Dit zowel binnen- als buitenshuis. Zakelijk wordt spraakbesturing straks gebruikt voor allerlei taken. Voor het wijzigen van een afspraak in je agenda. Maar ook om de inventaris in een opslagruimte bij te werken. Ook komen er nieuwe spraakgestuurde beveiligingsoplossingen op de werkvloer. Denk aan stemherkenning.

Ook thuis gaan we meer toepassingen voor spraaktechnologie zien. Zeker nu we steeds vaker en meer verbonden apparaten in huis hebben. In auto’s is spraaktechnologie al met een opmars bezig. Dat begint met spraaksturing voor het instellen van je routeplanner. Voor het activeren van de stoelverwarming. Of het openen van je garagedeur. Maar de kans is groot dat we straks ook via onze spraakgestuurde assistent alvast een pizza kunnen bestellen, terwijl we onderweg zijn naar huis.

Hoeveel weten die apparaten?

We bezitten steeds meer apparaten die verbonden zijn met het internet. Dat betekent ook dat we steeds meer van onze persoonlijke data delen met de fabrikanten van deze apparaten. Hoe meer data jouw apparaten verzamelen (en hoe meer data ze met elkaar delen), hoe meer fabrikanten daaruit kunnen afleiden over jouw dagelijkse gewoontes, interesses en voorkeuren. De opmars van spraakgestuurde assistenten betekent niet alleen dat apparaten je stem herkennen. Maar ook dat ze eigenlijk de hele dag naar je luisteren, zelfs als je ze geen opdrachten geeft. Weet jij welke apparaten in jouw huis in staat zijn je dagelijkse gesprekken op te nemen, en welke dat mogelijk al doen? Op dit moment is er nog geen echte wet- en regelgeving die fabrikanten ervan weerhoudt zoveel mogelijk van jouw data te verzamelen.

In 2017 werden al diverse rechtszaken aangespannen tegen fabrikanten die met hun producten informatie verzamelden die niet geanonimiseerd werd, maar terug te leiden was tot een bepaald persoon. Deze gegevens werden vervolgens gedeeld met marketingbedrijven. Dit was slechts het topje van de ijsberg. Ik verwacht nog veel meer van dit soort rechtszaken in 2018. Met deze rechtszaken wordt het consumentenbewustzijn gesterkt en worden bedrijven geacht opener en transparanter te opereren waar het dataverzameling betreft. De AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming die op 25 mei 2018 in de EU wordt ingevoerd, verplicht het fabrikanten voortaan vooraf expliciet toestemming te vragen aan gebruikers om hun data te verzamelen – en ze zelfs daarna nog de mogelijkheid te geven die data weer te laten verwijderen als ze dat zouden willen.

Samen staan we sterker

Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in 2018 nog sneller op en zullen leiden tot onverwachte samenwerkingen tussen bedrijven. Producten die eerder los stonden van nieuwe technologie, worden ‘smart’ of ‘connected’, om aan de eisen van consumenten te kunnen blijven voldoen en nieuwe winstmogelijkheden aan te boren.

Dat zien we al terug bij de spullen die we dagelijks gebruiken. We kunnen onze gordijnen openen met een afstandsbediening, de thermostaat alvast omhoog draaien als we nog buiten de deur zijn en de koelkast vertelt welke producten er in huis zijn zonder dat je de deur hoeft te openen. In 2018 worden meer producten uitgerust met sensoren en slimme technologie die ze met het internet verbindt. Dat betekent dat bedrijven zullen moeten samenwerken met partners waar ze eerder niet aan gedacht zouden hebben.

Een mooi voorbeeld hiervan zagen we terug bij een matrassenfabrikant. Deze wilde met behulp van sensoren drukpunten in het matras bepalen. Om dit mogelijk te maken, moest de fabrikant op zoek naar een partner met de juiste technologische kennis van zaken, om zo het eerste slimme matras op de markt te kunnen brengen. In 2018 gaan we nog veel meer van dit soort voorbeelden zien. Zo heb jij straks misschien een brievenbus met geïntegreerde camera. Of temperatuursensoren die je helpen bij het monitoren en managen van je energieverbruik.

Van silo naar partnerschap

Een belangrijke trend voor 2018 die dit soort onverwachte samenwerkingen gaat stimuleren, is de blockchain. Bedrijven in allerlei sectoren proberen op dit moment vast te stellen welke waarde blockchain voor hen heeft en hoe ze deze technologie kunnen gebruiken bij hun eigen processen. Dit gaat ertoe leiden dat steeds meer bedrijven de blockchain-technologie zullen omarmen voor een veilige en kostenefficiënte bedrijfsvoering.

We gaan dit jaar samenwerkingen zien tussen bedrijven die we eerder niet aan elkaar gelinkt zouden hebben. Ook bedrijven die eerder met elkaar concurreerden zullen dankzij de blockchain moeten samenwerken. Dit, omdat het gebruik van de blockchain veiliger en kosteneffectiever is dan bedrijfsvoering in silo’s. Hoewel op dit moment vooral de financiële sector zich met blockchain bezig houdt, zullen ook andere sectoren steeds meer gebruik gaan maken van deze opkomende ontwikkelingen. Zoals bijvoorbeeld de gezondheidszorg en de verzekeringswereld.

Kortom: de technologische ontwikkelingen in 2018 gaan veel veranderen. Zowel in het dagelijks leven als in de bedrijfsvoering. Dankzij technologie zullen nieuwe (zakelijke) samenwerkingen ontstaan en verandert het concurrentielandschap. Natuurlijk zijn dit voorspellingen, en geen vaststaande feiten. Wat wel vaststaat is dat 2018 voor iedereen weer een interessant jaar wordt op het gebied van technologie.

Max van Eeghen, director, EMEA sales and business development bij Dell Boomi

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in