Home Innovatie & Strategie Technologie is de basis voor groei en innovatie in de retail

Technologie is de basis voor groei en innovatie in de retail

209

De pandemie heeft gezorgd voor één van de grootste herstructureringen in de retail ooit en een ding is zeker: winkelen zal nooit meer hetzelfde zijn. In de laatste twee jaar werden retailers gedwongen hun businessmodellen aan te passen om beter te kunnen schalen wanneer de situatie daarom vraagt. De crisis heeft echter ook een nieuw licht laten schijnen op het belang van de inzet van moderne technologie in de retailmarkt.

Nu alles weer ‘normaal’ lijkt te worden, wordt duidelijk dat de gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar ervoor hebben gezorgd dat de retail-industrie zichzelf opnieuw uitgevonden heeft. Dit jaar staat dan ook in het teken van het opbouwen en behouden van de flexibiliteit die nu nog steeds van bedrijven gevraagd wordt. Nu winkels alles op alles zetten om te herstellen naar minimaal niveaus als voor de pandemie, zijn er twee belangrijke vragen die velen in de industrie hebben: welke trends blijven in 2022 bestaan en hoe kan technologie retailers helpen voldoen aan de nieuwe verwachtingen van consumenten?

Dit zijn drie manieren waarop retailers hun positie in het nieuwe normaal kunnen consolideren en zelfs uitbouwen:

1 Zorg voor frictieloze winkelervaringen

Zelfs al ruim voor de pandemie hadden consumenten al hoge verwachtingen omtrent snelheid en gemak. De vraag naar online alternatieven in de afgelopen maanden dwingt retailers nu om hun in-store aanbiedingen te heroverwegen – allemaal met een additionele focus op gezondheid en veiligheid. Fysieke winkels hebben echter wel hun eigen voordelen, namelijk de kans om een visuele en zintuiglijke ervaring te bieden die klanten niet echt kunnen ervaren in een online wereld.

Daarom zouden retailers moeten gaan voor een samengestelde aanpak, waarbij in-store en online aanbiedingen elkaar complementeren en een naadloze winkelervaring bieden. Retailers moeten hun winkels blijven verbeteren door het inzetten van technologie, zoals click-and-go shopping, interactieve spiegels en self-service checkouts.

Fysieke winkels kunnen echter ook de online ervaring verbeteren. KPMG onderzoek wijst uit dat consumenten vaker een product kopen dat zij in het echt hebben gezien, wat de noodzaak voor een fysieke locatie bevestigt. Daarnaast concluderen onderzoekers van de International Council of Shopping Centers dat online verkeer toeneemt met 37% na de opening van een nieuwe vestiging. Fysieke winkels dragen dus bij aan een hogere omzet in online winkels. Het gebruik van technologie creëert daarbij een holistische, intuïtieve en handige winkelervaring op alle platforms, zowel offline als online.

2 Ontwikkel datagedreven inzicht

Het begrijpen van de behoeften, voorkeuren en gewoonten van de consument is de sleutel tot het creëren van nieuwe verkoopkansen. Of het nu gaat om het gebruiken van locatiegegevens, klantgegevens of voorraadgegevens, deze informatie wordt nu als essentieel beschouwd voor retailers.

Zo kunnen in-store camera’s gebruikt worden om zogenaamde heat maps te maken van de bewegingen van consumenten in winkels om verkeersstromen te analyseren. Als een detailhandelaar bijvoorbeeld truien verkoopt in de hoek van de winkel en de verkoop is laag, kan hij inzicht in verkeersstromen gebruiken om een betere locatie te bepalen om de verkoop te verhogen.

Ook kan een detailhandelaar locatieservices gebruiken om kopers naar producten te leiden die voor hen interessant kunnen zijn. Met geofencing en locatieservice-berichten of met behulp van GPS- en Bluetooth-technologie kunnen retailers een virtuele geografische grens creëren en een bericht of promotie activeren wanneer een mobiel apparaat een bepaald gebied binnenkomt of verlaat. Door het pad dat een shopper in een winkel aflegt te beheersen en door zeer gerichte, contextbewuste advertenties en marketing te gebruiken, kan de retailer zijn winst aanzienlijk vergroten.

3 Beveilig en stabiliseer het netwerk

Hoewel de introductie van nieuwe technologieën en het genereren van datagedreven inzichten enorme kansen bieden voor retailers, brengen zij ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Het uitbreiden van het aantal IoT-apparaten die toegang nodig hebben tot het netwerk, het diversifiëren van endpoints en toenemende connectiviteitseisen, zorgen bij zowel het netwerk als het IT-personeel voor uitdagingen.

Een van de grootste uitdagingen op dit gebied is de vraag hoe retailers het beheer kunnen centraliseren via een gedecentraliseerd netwerk van apparaten. Een belangrijke manier om de IT-complexiteit te verminderen, is door een uniforme infrastructuur te implementeren die centraal kan worden beheerd. Hierdoor kan de netwerkomgeving effectief beheerd worden en kan deze een hoogwaardige gebruikerservaring leveren.

De nieuwe explosie van IoT-apparaten betekent ook dat retailers worden geconfronteerd met een groter aanvalsoppervlak waar ze vaak weinig zicht op hebben. Ze moeten dus manieren vinden om de zichtbaarheid in en controle over hun omgeving te vergroten – zonder de werkdruk te verhogen. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van AI en machine learning kunnen hier goed voor worden gebruikt.

Het is evident dat retailers nieuwe technologieën moeten gebruiken om verbeterde winkelervaringen te creëren, zowel online als offline, in de winkels. De complexiteit van all IT en technologie die hiervoor nodig is, kan echter de beoogde voordelen van het toepassen van daarvan tenietdoen. Digitale transformatie, zeker ook in de retail, is slechts zo succesvol als het netwerk waarop het gebouwd wordt. Zorg er dus voor dat de basis in orde is zodat het innovatie, klanttevredenheid en daarmee het voortbestaan van de organisatie niet tegenhoudt maar juist stimuleert en accelereert!

Door David van den Berg, Country Director Aruba Network Netherlands

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in